Reportaż prasowy 2700-M-DM-D2REPR-DOK
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w specyfikę gatunku jakim jest reportaż. Proces ten obejmuje całościowe ujęcie modelu masowego komunikowania. Omawiamy więc:
1. Nadawcę- reportera. Jego samoświadomość, predyspozycje, procesy twórcze, jego środowisko, grupę odniesienia i specyficzny styl życia. Tu również przekazujemy podstawy historii gatunku i jego głównych najwybitniejszych przedstawicieli.
2. Przekaz - tu ma miejsce przekazanie podstaw praktycznej i warsztatowej nauki reportażu a mianowicie problemy: tematu, techniki i sposobów zbierania materiałów oraz konstrukcji tekstu.
3. Odbiorca-ostatni etap to problem zdefiniowania czytelnika, słuchacza, widza - adresatów przekazu. Problem samoświadomości i światopoglądu piszącego.
Uczestnicy seminarium piszą reportaż na własny i zlecony temat. Prace omawiane są z prowadzącym zajęcia. Prowadzący zaznajamia też uczestników seminarium z własnymi, bieżącymi pracami z zakresu reportażu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w specyfikę reportażu, zapoznanie z najlepszymi książkami z tego gatunku, ukazanie historii gatunku i aktualnych trendów.
Umiejętności: Studenci nabywają podstawowej umiejętności wyboru tematu, sposobu zbierania materiału i montażu biografii bohatera.
Kompetencje: Studenci są przygotowani do zrealizowania ciekawego reportażu i wiedzą jak zbudować reportażową książkę.
Kryteria oceniania
Praca pisemna po semestrze letnim- reportaż
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
„Reporterów sposób na życie” Marek Miller, „3xK Kapuściński, Kakolewski, Krall-Polska szkoła reportażu”, „Dziennikarstwo wg Jana PawłaII” Marek Miller,Malchior Wankowicz „Karafka La Fontaine'a”, Ryszard Kapuściński „Lapidaria”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: