Podstawy opowiadania 2700-M-DM-D2POOP-DOK
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w specyfikę i problematykę reportażu prasowego. Uczestnicy zajęć poznają predyspozycje reportera, jego zachowania, potrzeby, motywacje, postawy i stojące za nim wartości. Ów specyficzny styl życia, problemy twórcze i środowisko – jako grupa odniesienia stanowi podstawę wiedzy o reporterze jako nadawcy. Tu również omawiamy specyfikę funkcjonowania reportażu w redakcji. Druga grupa problemów wiąże się z samym komunikatem-reportażem i obejmuje: definicje gatunku, jego rodzaje i funkcje w tym bezpośredniość i intencjonalność reportażu. Tu również omawiane są zagadnienia wyboru tematu i bohatera. Kolejnym podstawowym zagadnieniem jest zbieranie materiałów w terenie. Zasady konstrukcji tekstu, jego dramaturgia i wymowa. Ostatnim elementem jest analiza rynku prasowego, najważniejsze tytuły i ich zainteresowanie reportażem
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Próby własne uczestników zajęć. Krótkie opowiadania z obserwacji. Forma dowolna: monolog, dialog, relacje, opowiadanie itp. Analiza napisanych tekstów.
Kryteria oceniania
1. Bieżące przygotowanie do zajęć (czytanie zadanych tekstów), aktywność
2. Ocena pracy pisemnej (krótka forma literacka) na koniec semestru
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
3xK Kapuściński, Kakolewski, Krall-Polska szkoła reportażu”, „Dziennikarstwo wg Jana PawłaII” Marek Miller „Polifoniczna powieść reportażowa” M.Miller,Studia Medioznawcze;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: