Media w przestrzeni miejskiej 2700-M-DM-D2MWPM-DPR
Media oraz technologie informacyjne i komunikacyjne wpływają na niemal każdy aspekt życia mieszkańców współczesnych miast. Przykładowo dotyczy to procesów socjalizacji, dostarczania rozrywki, rozwoju usług zdrowotnych, a także transportu, edukacji, biznesu etc. Osiągnięcia w dziedzinie technologii i rozwój służą podniesieniu potencjału do tego, by tworzyć przyjazną i skoncentrowaną na obywatelach przestrzeń miejską, która będzie wpływać na jakość życia danej społeczności. W literaturze przedmiotu i strategiach miast dotyczących potencjału wykorzystywania nowych mediów i technologii coraz większą rolę odgrywa koncepcja smart city - jest to miasto, które wykorzystuje technologie informacyjne i komunikacyjne oraz inne nowoczesne narzędzia do optymalizacji życia mieszkańców oraz zarządzania miastem. Media w smart city są rozumiane, z jednej strony, jako typy komunikacji i wymiany informacji w relacji człowiek-maszyna oraz maszyna-maszyna , a także – z drugiej – jako miękka i twarda (fizyczna) infrastruktura mediów.
Rozwój nowych mediów i rozwiązań technologicznych wpłynęły na dynamikę procesów komunikacyjnych zachodzących na obszarach miejskich. Dzięki nowym mediom, mieszkaniec współczesnego miasta korzysta z szeregu usług miejskich poprzez aplikacje mobilne, witryny internetowe czy platformy ICT itp. Dodatkowo, takie rozwiązania, jak Internet Rzeczy czy Rozszerzona Rzeczywistość, sprzyjają nowym procesom komunikacyjnym i wykorzystaniu danych miejskich w celu m.in. ułatwienia życia mieszkańców . Podczas zajęć omawiana jest specyfika nowych mediów oraz rola klastrów medialnych i kreatywnych w mieście. Student poznaje pojęcie smart city i jego obszary oddziaływania. Uwaga zostaje skupiona na roli i analizie infrastruktury mediów w smart city oraz pojmowaniu miasta jako platformy komunikacyjnej. Ważną częścią zajęć jest podejście strategiczne (dokumenty, podmioty, rozwiązania,wydarzenia) do wykorzystania mediów w tworzeniu smart cities oraz analiza najbardziej smart cities na świecie jako studium przypadków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o roli i funkcji nowych mediów oraz technologii we współczesnych miastach. Zna możliwości wykorzystania nowych mediów w procesach komunikacyjnych w mieście oraz narzędzia do analizy mediów w smart city. Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych z nowymi mediami, technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi w mieście, smart city, infrastrukturą mediów, klastrami medialnymi i platformą komunikacyjną.
Student potrafi dokonać analizy mediów we współczenym mieście poprzez wskazanie głównych elementów infrastruktury mediów (części twarde i miękkie) oraz interpretację dokumentów strategicznych miast w obszarze wykorzystania nowych mediów i technologii.
Student zdaje sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie dynamikę otoczenia cyfrowego i potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Jest gotów w szybki i skuteczny sposób zaadaptować się do nowej sytuacji w pracy w środowisku mediów cyfrowych.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywność studenta na zajęciach
- dyskusja
- zaliczenie kolokwium pisemnego
- przygotowanie analizy nowych form mediów w mieście w postaci prezentacji multimedialnej
- oceny pozytywne nie mogą być poprawiane
Literatura
- Albino V, Berardi U., Dangelico R.M., Smart Cities: Definitions, Dimensions, Performance, and Initiatives, “Journal of Urban Technology” 2015, vol. 22, no.1, s. 3-21.
- Bakıcı T., Almirall E., Wareham J., A Smart City Initiative: The Case of Barcelona, „Journal of the Knowledge Economy” 2012, vol. 2, no. 1, s. 1-14.
- Batty M. et al., Smart Cities of the Future, „The European Physical Journal Special Topics” 2012, vol. 214, no. 1, s. 481-518.
- Bhowmik S., Deep Time of the Museum. The Materiality of Media Infrastructures, Aalto University, Helsinki 2016.
- Dijk J. van, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
- Dutton W.H., Blumler J.G., Kraemer K.L., Wired Cities. Shaping the Future of Communications, GK Hall, Boston 1987.
- Gabrys J., Programming Environments. Environmentality and Citizen Sensing in the Smart City, „Environment and Planning D. Society and Space” 2014, vol. 32, no. 1, s. 30-48.
- Giffinger R. et al., Smart Cities. Ranking of European medium-sized cities, Wiedeń 2007.
- Gil-Garcia J. R., Towards a Smart State? Inter-agency Collaboration, Information Integration, and Beyond, „Information Polity” 2012, vol. 17, no. 3-4, s. 269-280.
- Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Poltext, Warsaw 2011
- Kitchin R., The Real-time City? Big Data and Smart Urbanism, „GeoJournal” 2014, vol. 79, no. 1, s. 1-14.
- Lister M. et al., Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
- Manovich L., Język nowych mediów, przeł. M. Patnoń, WAiP, Warszawa 2006.
- Mattern S., Word in space, http://wordsinspace.net
- Miller M., The Internet of Things. How Smart TVs, Smart Cars, Smart Homes, and Smart Cities Are Changing the World, Pearson Education, Indianapolis 2015.
- Mikucki, J. (2021). Koncepcja smart city a COVID-19. Wykorzystanie nowych mediów w obliczu pandemii. „Media-Biznes-Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna”, (11), 75-95.
- Mikucki J., Media w smart city: Berlin i Warszawa. Aspra, Warszawa 2021.
- Mikucki J., Managing future cities: media and information and communication technologies in the context of change. „Online Media and Global Communication”, vol. 2, no. 2, 2023, pp. 170-198.
- Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
- Smarter as the New Urban Agenda. A Comprehensive View of the 21st Century City, red. J.R. Gil-Garcia, T.A. Pardo, T. Nam, Springer, Heidelberg 2015.
- Washburn D. et al., Helping CIOs Understand “Smart City” Initiatives: Defining the Smart City, Its Drivers, and the Role of the CIO, Forrester Research, Cambridge 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: