Wprowadzenie do edukacji medialnej 2700-M-DM-D1WEDME
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwijania kompetencji medialnych społeczeństwa, czyli wiedzy i umiejętności potrzebnych do dojrzałego, krytycznego korzystania z mediów. Szczegółowe zagadnienia:
1. Różne rozumienia terminu edukacja medialna
2. Modele kompetencji medialnych
3. Metodyka edukacji medialnej. Wykorzystanie mediów w edukacji
4. Współczesne praktyki dotyczące edukacji medialnej w Polsce (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, podmioty komercyjne, organizacje pozarządowe)
5. Fakt i ocena w komunikacji medialnej
6. Weryfikacja dziennikarskich źródeł informacji
7. Obieg treści w mediach społecznościowych: prywatność i higiena cyfrowa
8. Pluralizm mediów i transparentność własności medialnej
9. Ekonomika mediów – badania, znaczenie
10. Pokolenie Z a media – wiedza młodych Polaków o środkach komunikowania masowego w świetle konkursów i olimpiad medialnych
11. Badania i obszary rozwoju kompetencji medialnych
12. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji
13. Ewolucja kultury medialnej
14. Edukacja medialna za granicą (m.in. w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student(ka)
Wiedza
- zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych;
- wie, jakie są zalety i wady mediów w procesie uczenia się
- zna instytucje regulujące rynek mediów w Polsce
- zna mocne i słabe strony przedstawicieli pokolenia Z w zakresie wiedzy na temat środków komunikowania masowego
- wie, jakie są w Polsce konkursy i olimpiady dotyczące mediów
- rozumie pojęcie ekonomiki mediów i wskazuje istotę analizowania spółek mediowych w kontekście rynkowym
- rozumie pojęcie kompetencji medialnych i zna obszary rozwoju kompetencji medialnych
- zna pojęcie krytycznego rozumienia mediów cyfrowych
- zna pojęcie kultury medialnej, kultury wizualnej, kultury audiowizualnej i kompetencji informacyjnej
- zna strategie uczestnictwa w kulturze medialnej
- zna najważniejsze zagadnienia związane z rozwojem edukacji medialnej w wybranych krajach innych niż Polska
Umiejętności
- potrafi wskazać słabe i mocne strony różnych modeli i programów edukacji medialnej
- opisuje swój ślad cyfrowy w sieci
- odróżnia dane osobowe i dane wrażliwe, potrafi je wymienić
- potrafi zastosować sposoby odróżniania prawdy od fałszu medialnego
- rozumie różnice między przekazami o charakterze informacyjnym, opiniami, perswazją a manipulacją oraz umie wskazać ich główne cechy
- potrafi uniknąć zamknięcia w „bańce informacyjnej”
- potrafi zastosować krytyczne myślenie przy analizie tekstów medialnych
- potrafi rozwijać kompetencje medialne w różnych obszarach
- potrafi uczestniczyć czynnie w kulturze medialnej
- wyjaśnia, na czym polegał rozwój edukacji medialnej w krajach innych niż Polska
Inne kompetencje
- zdaje sobie sprawę z ogromu fałszywych informacji w internecie oraz zagrożeń z nich wynikających
- dostrzega niedostatek literatury i działań edukacyjnych w wielu obszarach związanych z mediami (np. media jako jednostki życia gospodarczego, świadomość zaplecza produkcji medialnej, której wynik stanowi dobro ekonomiczne pod postacią informacji)
- wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce
- wymienia spółki medialne oraz należące do nich czasopisma, telewizje, radia oraz portale internetowe
Kryteria oceniania
Metody pracy:
- opis;
- objaśnianie z elementami wykładu;
- dyskusja,
- pokaz;
- zajęcia praktyczne;
- praca w grupach;
- symulacja.
Kryteria oceniania:
1) obecności - do zaliczenia przedmiotu konieczne jest posiadania nie więcej niż trzech nieusprawiedliwionych nieobecności;
2) aktywność na zajęciach - udział w dyskusji, rozwiązywanie zadań przygotowanych przez prowadzących;,
3) zaliczenie końcowego pisemnego testu zaliczeniowego (uzyskanie min. 60 proc. maksymalnej liczby punktów).
Ocena końcowa może być podwyższona za wykonywanie nieobowiązkowych zadań domowych związanych z poszczególnymi tematami.
Literatura
* Bąkowicz Katarzyna, 2019, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa. “Studia Medioznawcze”, 20(3), 280–289. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.2.106
* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa.
* Euromedia Research Group, 2023, Euromedia Research Monitor, [na:] https://media-ownership.eu
* Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/
* Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67.
* Kaszewski Krzysztof, 2017, Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków – rekonesans [w:] „Studia Medioznawcze” 2/2017, s. 75-90.
* Kaszewski Krzysztof, 2019, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej [w:] Maciejak Katarzyna, Trysińska Magdalena, red., 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa, s. 291-302.
* Kowalski Tadeusz, 2013, Zarządzanie w mediach, Warszawa.
* KRRiT, 2020, Fake news - dezinformacja online, [na:] http://www.archiwum.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/obserwator/fake-news_obserwator-krrit-1.pdf
* Media Pluralism Monitor [na:] http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/
* Lange Rafał (red.), 2023, Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html
* Ogonowska Agnieszka, Walecka-Rynduch Agnieszka, 2024, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, Kraków.
* Ptaszek Grzegorz, 2019, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków.
* Pyżalski Jacek, 2020, EU Kids Online 2020 - Polska, [na:] https://www.poznan.pl/mim/smartcity/attachments.att?co=show&instance=1104&parent=143340&lang=pl&id=313946
* Stanuch Stanisław M., 2016, Fakty o fact-checkingu [w:] „Press” 12/2016.
* Vogel Harold L., 2020, Entertainment Industry Economics. A Guide for Financial Analysis.
* Strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://owm.edu.pl/; https://lekcjaenter.pl/; https://demagog.org.pl/; https://media.ceo.org.pl/; https://dbamomojzasieg.pl/; https://www.ptem.org.pl/; https://indid.pl/; https://panoptykon.org/; https://fdds.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: