Psychologia mediów 2700-M-DM-D1PSYME
Psychologia mediów jako nauka wykorzystuje metody i narzędzia badawcze stosowane zarówno na gruncie psychologii, jak i innych dziedzin naukowych, zajmujących się badaniem relacji CZŁOWIEK – MEDIA – TECHNOLOGIA. Celem przedmiotu jest wprowadzenie perspektywy psychologicznej do analiza ludzkich zachowań, myśli i przeżyć powstających w kontakcie z mediami oraz nowymi technologiami
Psychologia mediów jako nauka obejmuje zarówno konteksty indywidualne, grupowe jak i społeczne przy analizie mechanizmów percepcji, reakcji afektywnych orz realizacji behawioralnych kontakcie z mediami.
Ogólna wiedza o spostrzeganiu mediów, pamięci i motywacji człowieka; wpływ sytuacji społecznych na procesy recepcji medialnej, kwestie atrybucji w konstruowaniu przekazów medialnych; stereotypy w mediach. Rozwój człowieka w zależności od ekspozycji medialnej. Wartości społeczne w mediach.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Znajomość podstawowych pojęć psychologii mediów oraz jej metod badawczych. Student zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mediów, recepcji, wpływu afektywnego oraz społecznego; Ma wiedzą na temat stereotypów, atrybucji, zna podstawowe teorie agresji.
Umiejętności
Studenci potrafią rozpoznać wpływ sytuacji społecznej na jednostkę, zrozumieć, na czym polega postrzeganie interpersonalne, atrybucja, interakcje międzyosobowe, wpływ społeczny.
Kompetencje
Student operuje aparatem pojęciowo-teoretycznym użytecznym do pracy mediami w kontekście ich wpływu psychologicznego, zdobywania i oceny materiałów niezbędnych w pracy dziennikarza i PR-owca, analizy oddziaływań środków przekazu.
Kryteria oceniania
Test pisemny
Dodatkowe punkty za aktywność, a dokładnie dodatkowe punkty za zadania dedykowane dla studentów uczestniczących w wykładzie w sali doliczane są do testu.
Zalicza 50% poprawnych odpowiedzi w teście pisemnym.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
A. Ogonowska Psychologia mediów i komunikowania Wprowadzenie. Impuls,2018
Literatura dodatkowa:
Fragmenty: Understanding Media Psychology; Gayle Stever, J. David Cohen, Mary E. Myers, David Giles, Taylor&Francis 2021
A.Ogonowska, G.Ptaszek (red.)Współczesna psychologia mediów: Nowe problemy i perspektywy badawcze, 2013.
E. Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: