Systemy organizacji wiedzy (2) 2700-M-API-D3SOW
Zajęcia poświęcone są projektowaniu ontologii dziedzinowych. W ich trakcie omówione zostaną również podstawowe zagadnienia związane z Siecią semantyczną oraz modelem danych powiązanych. Obejmują one następujące zagadnienia:
- Semantyczna sieć i model danych powiązanych jako nowy paradygmat sieci WWW;
- definicja i podział ontologii;
- bazy i grafy wiedzy;
- populacja ontologii;
- SPARQL;
- modelowanie konceptualne dziedziny systemu informacyjnego;
- ekspresja modelu dziedziny z wykorzystaniem ontologii jako systemu organizacji wiedzy (RDF, RDFS, OWL).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między wybranymi faktami, obiektami i zjawiskami, właściwymi dla nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie informatologii (K_W01).
- koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów (K_W04).
- metody badawcze właściwe dla informatologii, wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych (K_W07).
Umiejętności: Absolwent potrafi
- wykorzystać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, do analizy potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także oceny i kształcenia ich kompetencji informacyjnych (K_U02).
- formułować i analizować problemy badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii oraz prezentować i interpretować wyniki badań własnych (K_U05).
- dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno- komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze systemów zarządzania informacją i wiedzą w podmiotach z różnych sektorów (K_U11).
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i uwarunkowań technologicznych (K_K06).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Wykonywanie zadań cząstkowych (do 60%):
- błędne wykonanie zadania – 5%.
2. Obecność na zajęciach (do 20%):
- wszystkich - 20%;
- jedna nieusprawiedliwiona nieobecność - 10%;
- dwie nieusprawiedliwione nieobecności - 5%;
- powyżej dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności – 0%.
3. Aktywność na zajęciach (do 20%):
- aktywność na 4 i więcej zajęciach - 20%;
- aktywność na 3 zajęciach - 10%;
- aktywność na 2 zajęciach - 5%;
- aktywność na 1 i mniej zajęciach – 0%.
Oceny końcowe:
5: 91-100%;
4,5: 81-90%;
4: 71-80%;
3,5: 61-70%;
3: 50-60%
2: poniżej 50%.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Literatura
1. Allemang, D., & Hendler, J. A. (2011). Semantic Web for the Working Ontologist: Effective Modeling in RDFS and OWL. Morgan Kaufmann/Elsevier.
2. Beckett, D., Berners-Lee, T., Prud’hommeaux, E., & Carothers, G. (2014). RDF 1.1 Turtle. http://www.w3.org/TR/turtle/
3. Berners-Lee, T., Hendler, J., & Lassila, O. (2001). The Semantic Web: A New Form of Web Content that is Meaningful to Computers will Unleash a Revolution of New Possibilities. Scientific American, 284(5), 34–43. https://www.researchgate.net/publication/225070375_The_Semantic_Web_A_New_Form_of_Web_Content_That_is_Meaningful_to_Computers_Will_Unleash_a_Revolution_of_New_Possibilities
4. Biagetti, M. T. (2021). Ontologies as knowledge organization systems. Knowledge Organization, 48(2), 152–176. https://doi.org/10.5771/0943-7444-2021-2-152
5. Erxleben, F., Günther, M., Krötzsch, M., Mendez, J., & Vrandečić, D. (2014). Introducing Wikidata to the Linked Data web. W P. Mika, T. Tudorache, A. Bernstein, C. Welty, C. Knoblock, D. Vrandečić, P. Groth, N. Noy, K. Janowicz, & C. Goble (Red.), The Semantic Web – ISWC 2014 (T. 8796, s. 50–65). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11964-9_4
6. Noy, N.F. & McGuinness, D. (2001). Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology. https://protege.stanford.edu/publications/ontology_development/ontology101.pdf
7. SPARQL Query Language: Syntax and Semantics. https://sparql.dev/article/SPARQL_Query_Language_Syntax_and_Semantics.html
8. What is a Knowledge Graph? https://www.ontotext.com/knowledgehub/fundamentals/what-is-a-knowledge-graph/
9. Wikidata:SPARQL tutorial. https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:SPARQL_tutorial
10. Wood, D., Zaidman, M., Ruth, L., & Hausenblas, M. (2014). Linked Data: Structured Data on the Web. Manning Publications. https://www.manning.com/books/linked-data
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: