Systemy organizacji wiedzy (1) 2700-M-API-D2SOW
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teorią i metodologią konstrukcji systemów organizacji wiedzy na przykładzie taksonomii internetowych. Podczas ćwiczeń studenci będą realizowali projekty badawcze, których celem będzie z jednej strony badanie funkcjonujących systemów organizacji, z drugiej - opracowanie założeń metodycznych oraz zaprojektowanie systemu organizacji wiedzy na potrzeby danego systemu informacyjnego.
Treści zajęć obejmują zagadnienia
1. Systemy organizacji wiedzy - typologia i budowa
2. Sieciowe systemy organizacji wiedzy
3. Taksonomie internetowe:
4. Charakterystyka funkcjonalna taksonomii
5. Metodyka konstrukcji taksonomii
6. Analiza spójności
7. Publikowanie taksonomii
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między wybranymi faktami, obiektami i zjawiskami, właściwymi dla nauk o komunikacji społecznej i mediach w
zakresie informatologii
K_W04 - koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów
K_W07 - metody badawcze właściwe dla informatologii, wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 - wykorzystać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, do analizy potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi
produktami i usługami informacyjnymi, a także oceny i kształcenia ich kompetencji informacyjnych
K_U05 - formułować i analizować problemy badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii oraz prezentować i interpretować wyniki badań własnych
K_U11 - dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze systemów zarządzania informacją i wiedzą w podmiotach z różnych sektorów
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K06 - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i uwarunkowań technologicznych
Kryteria oceniania
obecność - dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności
aktywność i przygotowanie do zajęć
realizacja projektów przygotowywanych w trakcie kursu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Roszkowski, M. (2012). Obiekty cyfrowe: taksonomie, tworzenie kolekcji, punkty dostępu. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/322246656_Obiekty_cyfrowe_taksonomie_tworzenie_kolekcji_punkty_dostepu
2. Hedge, H. (2010). The Accidental Taxonomist. Information Today, Inc.
3. Lambe, P. (2007). Organising Knowledge : Taxonomies, Knowledge and Effectiveness. Chandos Publishing.
4. Roszkowski, M. (2017). Ontologie. In M. Skalska-Zlat & A. Żbikowska-Migoń (Eds.), Encyklopedia Książki (Vol. 2, pp. 297–299). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
5. Sosińska-Kalata, B., & Roszkowski, M. (2016). Organizacja informacji i wiedzy. In W. Babik (Ed.), Nauka o informacji (pp. 305–358). Warszawa: Wyd. SBP.
6. Roszkowski, M. (2019). Zarządzanie systemem organizacji wiedzy – problem formalnej spójności. In W. Babik (Ed.), Zarządzanie informacją (pp. 605–628). Wyd. SBP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: