Podstawy projektowania aplikacji mobilnych 2700-M-API-D2PPAM
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania aplikacji mobilnych. Nacisk zostanie położony na metodologię pracy projektowej. Studenci zapoznają się także z wybranymi narzędziami wykorzystywanymi w projektowaniu aplikacji mobilnych. Praca będzie odbywać się w grupach (zespołach projektowych), których zadaniem będzie zaprojektowanie aplikacji mobilnej należącej do wybranej kategorii. Po zakończeniu zajęć studenci będą znali etapy projektowania aplikacji mobilnych i działania podejmowane w ramach każdego z nich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między wybranymi faktami, obiektami i zjawiskami, właściwymi dla nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie informatologii (K_W01).
- zna i rozumie koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów (K_W04).
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie właściwe dla architektury informacji, w tym kontekst interdyscyplinarny analiz i interpretacji wytworów kultury w tym obszarze oraz zasady doboru właściwych rozwiązań, w tym technologicznych, do rozwiązywania określonych problemów organizacyjnych i badawczych (K_W05).
- zna i rozumie koncepcje, metody badawcze i zasady ich doboru właściwe dla informatologii, wykorzystywane w projektowaniu, analizowaniu i ewaluowaniu systemów informacyjnych w różnych środowiskach ICT (K_W06).
- zna i rozumie metody badawcze właściwe dla informatologii, wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych (K_W07).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wykorzystać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, do analizy potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także oceny i kształcenia ich kompetencji informacyjnych (K_U02).
- potrafi dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze architektury informacji oraz dostosowywać te narzędzia i metody, lub też tworzyć nowe, do uwarunkowań konkretnego problemu (K_U04).
- potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, w tym poprzez kierowanie pracami zespołu (K_U09).
INNE KOMPETENCJE:
- jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych właściwych dla architektury informacji oraz właściwego doboru ekspertów i zasięganiu ich opinii w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu (K_K02).
- jest gotów do przestrzegania zasad etycznych w działalności informacyjnej, w tym stosowania tych zasad w zakresie planowanych funkcjonalności projektowanych rozwiązań informacyjnych (K_K05).
Kryteria oceniania
1) Obecność na zajęciach:
a) wszystkich - 25%;
b) jedna nieobecność - 20%;
c) dwie nieobecności - 15%;
d) powyżej - 0%.
2) Projekt końcowy - do 75%.
Oceny końcowe:
5: 91-100%
4,5: 81-90%
4: 71-80%
3,5: 61-70%
3: 50-60%
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Gerard Goggin: Apps: From Mobile Phones to Digital Lives. Cambridge 2021.
2. Steinar Kvale: Prowadzenie wywiadów. Warszawa 2012.
3. Matt Lacey: Postaw na użyteczność: UX dla programistów i projektantów na przykładzie aplikacji mobilnych. Warszawa 2019.
4. Radomir Miński: Wywiad pogłębiony jako technika badawcza: możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2017, t. 13, nr 3, s. 30‒51. WWW: https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/33474/PSJ_13_3_Minski.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Iga Mościchowska, Barbara Rogoś-Turek: Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa 2015.
6. Pablo Perea, Pau Giner P.: UX Design: projektowanie aplikacji dla urządzeń mobilnych. Gliwice 2019.
7 Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia: Projektowanie interfejsów: sprawdzone wzorce projektowe. Warszawa 2021.
oraz źródła internetowe podawane na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: