Architektura informacji inteligentnego miasta 2700-M-API-D2AIIM
Nowy model zarządzania miastem doprowadził do powstania wielu koncepcji, takich jak: miasto światowe lub miasto globalne, miasto sieciowe, miasto cyfrowe, miasto wszechobecne, miasto informacyjne, miasto wiedzy, miasto kreatywne i – wreszcie – miasto inteligentne, dla którego to Internet Rzeczy zapewnia ramy działania.
Koncepcja inteligentnego miasta jest używana jako parasol dla szerokiego spektrum rozwiązań i programów, obejmujących wiele technologii, ponieważ jest używana jako termin ogólny do opisu ekosystemów miejskich opartych na ICT.
„Inteligentne miasto” to wciąż pojęcie rozmyte, wywodzące się raczej z marketingu niż z nauki, w związku z czym brak jest szeroko akceptowanej, akademickiej definicji tego terminu. Dla niektórych jednak istnieją trzy koncepcyjne wymiary inteligentnego miasta: technologia, ludzie i społeczność, co oznacza, że miasto staje się inteligentne, gdy „inwestycje w kapitał ludzki/społeczny i infrastrukturę IT napędzają zrównoważony wzrost i poprawiają jakość życia poprzez partycypacyjne zarządzanie”. Jednak ostatecznym celem każdego inteligentnego miasta jest poprawa jakości życia mieszkańców i ochrona środowiska.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami dot. modelowania współczesnych przestrzeni miejskich. Omówione zostaną takie podejścia jak smart city, creative city, resilient city, digital city. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwiązania wspierające współpracę różnych grup interesariuszy w kreowaniu rozwiązań na potrzeby miejskie oraz konkretnych rozwiązań technologicznych wdrażanych w miastach. W ramach zajęć studenci poznają terminologię specjalistyczną w j. angielskim, właściwą dla przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zna podstawowe koncepcje smart city
- Student rozumie konteksty funkcjonowania inteligentnego miasta, w szczególności kontekst społeczny
- Student potrafi zidentyfikować problem z obszaru architektury przestrzeni informacji publicznej inteligentnego miasta i zaproponować dla niego rozwiązanie.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z następujących składowych:
- Aktywność na zajęciach (20%)
- Projekt grupowy 1 (30 %)
- Projekt grupowy 2 (50 %)
Literatura
Korenik, Alicja: Smart cities. Inteligentne miasta w Europie i Azji. Warszawa, CeDeWu, 2019.
Anna Augustyn: Zrównoważony rozwój miast w świetle idei smart city. Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2020.
Aleksandra Kuzior, Bartosz Sobotka: Społeczny wymiar smart city. Gliwice : Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: