Zarządzanie metadanymi 2700-M-API-D1ZM
Wykład obejmuje treści poświęcone koncepcji metadanych jako narzędzia reprezentacji informacji i organizacji wiedzy w systemach informacyjnych. Konwersatorium jest przeznaczone na dyskusję nad poszczególnymi problemami związanymi z metodami i technikami zarządzania metadanymi oraz praktycznym ich zastosowaniu z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Treści programowe obejmują następujące zagadnienia teoretyczne i metodologiczne:
a) Koncepcja metadanych, schematu metadanych
b) Cykl życia metadanych
c) Standaryzacja metadanych
d) Profil apliacyjny metadanych
e) Interoperacyjność metadanych
f) Konwersja metadanych
g) Mapowanie schematów metadanych
h) Ocena jakości metadanych
i) Wzbogacanie metadanych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i
projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów
K_W06 koncepcje, metody badawcze i zasady ich doboru właściwe dla informatologii, wykorzystywane w
projektowaniu, analizowaniu i ewaluowaniu systemów informacyjnych w różnych środowiskach ICT
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U04 dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-
komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze architektury informacji oraz dostosowywać te narzędzia i metody, lub też tworzyć nowe, do uwarunkowań
konkretnego problemu
K_U10 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym
zakresie
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści
K_K06 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i
uwarunkowań technologicznych
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin ustny na podstawie listy zagadnień
Konwersatorium - zaliczenie na ocenę
Obecność (maks. 2 nieusprawiedliwiona nieobecności)
Terminowe przygotowanie i oddanie/zaprezentowanie zadań cząstkowych
Zadanie zaliczeniowe
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Zeng, M. L., & Qin, J. (2016). Metadata. Facet. (dostęp online przez BUW)
2. Haynes, D. (2004). Metadata for information management and retrieval. Facet publishing. (dostęp online przez BUW)
3. Roszkowski, M. (2017). Diagnostyka metadanych w kolekcjach cyfrowych. In R. Sapa (Ed.), Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna (pp. 365–390). Biblioteka Jagiellońska. Retrieved from https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/48695
4. Chan, L. M., & Zeng, M. L. (2006). Metadata interoperability and standardization–a study of methodology part I. D-Lib magazine, 12(6), 1082-9873. https://www.dlib.org/dlib/june06/chan/06chan.html
5. Zeng, M. L., & Chan, L. M. (2006). Metadata interoperability and standardization-A study of methodology, Part II. D-Lib Magazine, 12(6), 1082-9873. https://www.dlib.org/dlib/june06/zeng/06zeng.html
6. Nahotko, M. (2014). Współdziałanie matadanych w chmurze. Przegląd Biblioteczny, 82(1). https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/3318
7. Baker, T., & Coyle, K. (2009). Guidelines for Dublin Core application profiles. https://www.dublincore.org/specifications/dublin-core/profile-guidelines/
8. Roszkowski, M. (2019). Zarządzanie systemem organizacji wiedzy – problem formalnej spójności. In W. Babik (Ed.), Zarządzanie informacją (pp. 605–628). Wyd. SBP.
9. Roszkowski, M. (2017). Formaty danych strukturalnych w zasobach World Wide Web. Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne, 2, 46–73. https://doi.org/10.36702/zin.366
10. Roszkowski, M. (2017). Diagnostyka metadanych w kolekcjach cyfrowych. In R. Sapa (Ed.), Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna (pp. 365–390). Biblioteka Jagiellońska. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/48695
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: