Praktyka zawodowa 2700-L-PW-Z4PZ
Ogólny program praktyk po I roku studiów
1. Organizacja i funkcjonowanie wydawnictw różnego typu oraz innych instytucji funkcjonujących na rynku. Student powinien poznać, przy uwzględnieniu możliwości danej instytucji, jej strukturę, organizację pracy w poszczególnych działach, a także obowiązki przypisane do poszczególnych stanowisk. Powinien również mieć możliwość przeprowadzania rozmów ze specjalistami.
2. Korelacja efektywności biznesowej z wiernością zasadom kultury książki, czyli student powinien mieć możliwość zapoznania się z kwestiami dotyczącymi prowadzenia firmy wydawniczej, w tym kwestii ekonomicznej (koszty: honorariów autorskich, produkcji, obsługi administracyjnej i księgowej, promocji).
3. Praktyka działania prawa autorskiego w kwestiach wydawniczych, obejmująca problematykę umów wydawniczych, praw zależnych i dozwolonego użytku.
4. Zagadnienia związane z organizacją rynku wydawniczo-księgarskiego oraz zdobycie umiejętności wyszukiwania i przygotowywania informacji z zakresu funkcjonowania rynku książki. Student powinien poznać ogólną sytuację na polskim rynku książki – najważniejsze zagadnienia natury ekonomicznej (koniunktura, rentowność, podaż i in.), jak też społecznej (m.in. realny popyt na różne typy publikacji) oraz technologicznej (rewolucja w dziedzinie nośników i form przekazu), a także poznać system informacji o rynku wydawniczo-księgarskim od strony wytwórcy informacji po jej odbiorcę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie: projekty oraz dobre praktyki profesjonalisty działającego na rynku wydawniczym; funkcje, prawne i finansowe uwarunkowania oraz organizację instytucji wydawniczych, a także ich rolę w kulturze współczesnej; warunki pracy w branży wydawniczej, zasady nawiązywania kontaktów zawodowych (K_W02, K_W06, K_W07)
Absolwent potrafi: zastosować w praktyce zdobytą podczas nauki wiedzę merytoryczną i umiejętności zawodowe w realizacji działań w branży wydawniczej; stosować się do zasad pracy indywidualnej i grupowej pracownika rynku książki; realizować (samodzielnie i w grupie) różnorodne zadania intelektualne, techniczne czy projektowe, typowe dla branży wydawniczej; zdiagnozować zapotrzebowania na określone działania, a także ocenić ich wykonanie pod względem jakości i skuteczności; zastosować technologie medialne oraz oprogramowanie komputerowe do realizacji typowych zadań determinowanych wymogami branży wydawniczej (K_U06, K_U07, K_U08)
Absolwent jest gotów do: współpracy w grupie, planowania i realizowania wraz z nią złożonych projektów o charakterze zawodowym, w tym innowacyjnych i przedsiębiorczych; identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wydawcy; działań dla kultury i społeczności (K_K01, K_K03)
Kryteria oceniania
Obowiązkiem praktykanta jest założenie i prowadzenie dziennika praktyk. W dzienniku powinny znaleźć się opisy wszystkich czynności wykonywanych w kolejnych dniach praktyki. Na zakończenie praktyki wydziałowy opiekun praktykanta dokonuje wpisu oceniającego przebieg praktyki i dokonania studenta.
Praktyki zawodowe
Praktyki mają odbywać się w instytucjach gwarantujących realizację programu praktyk, których celem jest zapoznanie studentów z podmiotami działającymi na rynku wydawniczo-księgarskim oraz umożliwienie nabycia umiejętności komunikowania się ze specjalistami z tej dziedziny. Do tych podmiotów należą przede wszystkim wydawnictwa różnych typów, instytucje i firmy działające na rynku wydawniczo-księgarskim, biblioteki cyfrowe oraz inne instytucje wydające publikacje tradycyjne i cyfrowe, a także zajmujące się publikowaniem w sieci, instytucje i firmy zajmujące się digitalizacją, w tym biblioteki, repozytoria i archiwa, działy marketingu i promocji.
Literatura
brak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: