Strategie wyszukiwania informacji 2700-L-PW-Z1SWI
Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji w Internecie. Uczestnictwo w kursie pozwoli na:
• Precyzyjne określanie potrzeb informacyjnych: ich werbalizację, przekształcenie na instrukcje zrozumiałą dla systemów wyszukujących (znalezienie właściwych słów kluczowych i połączenie ich odpowiednimi operatorami Boole’a)
• Zdobycie wiedzy o wartościowych źródłach informacji w Internecie
• Tworzenie strategii wyszukiwawczej właściwej dla tematu wyszukiwania
• Poprawną ocenę wiarygodności znalezionych informacji
• Zdobycie wiedzy na temat różnych typów oprogramowania, które uczynią prace z wynikami wyszukiwania łatwiejszą
• Korzystania z menedżerów bibliograficznych
• Właściwego cytowania źródeł
W trakcie zajęć studenci poznają źródła informacji z różnych obszarów wiedzy: naukowe, statystyczne, biznesowe. Zajęcia będą kładły nacisk na ćwiczenia praktyczne: wyszukiwanie i pracę z wyszukanymi informacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych będących punktem odniesienia dla badań i praktyki bibliotecznej i informacyjnej
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych.
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy własne dla potrzeb użytkowników informacji
Inne kompetencje
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50%
test -50%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:-
Cole, M. J., Hendahewa, C., Belkin, N. J., & Shah, C. (2015). User Activity Patterns During Information Search. ACM Transactions on Information Systems, 33(1), 39. doi:10.1145/2699656
Godbold, N. (2006). Beyond information seeking: towards a general model of information behaviour. Information Research, 11(4). Retrieved from http://www.informationr.net/ir/11-4/paper269.html
- Pamuła-Cieślak N.: Typologia zasobów Ukrytego Internetu. „Przegląd Biblioteczny” 2006 z. 2 , s. 153-164
Lown, C., Sierra, T., & Boyer, J. (2013). How Users Search the Library from a Single Search Box. College & Research Libraries, 74(3), 227-241.
Sapa, R. (2008). Potencjał bibliotecznych katalogów online w zakresie sprzyjania zjawisku przypadkowego pozyskiwania informacji o literaturze naukowej. Przegląd Biblioteczny, 76(1), 87-110.
- Sobielga, J (1999).: Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych. Zagadnienia Informacji Naukowe, 2, 96-102.
• Szczepańska, A. (2007). Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce. Przegląd Biblioteczny, 75(2), 233-251.
Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), 179-188. doi:https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016
Literatura uzupełniająca:
• Bates M.J.: Design of browsing and berrypicking techniques for the online search interface. “Online Review”1989 13(5), pp. 407-424
• Bates M.J.: Super Searchers Do Business : The Online Secrets of Top Business Researchers. Medford, NJ 2000
• Choo, C. W., B. Detlor, et al. . Information seeking on the Web: An integrated model of browsing and searching.” First Monday” 2000, 5. Dostępny w World Wide Web: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/729/638
• Ellis, D.: Ellis’s Model of Information-Seeking Behavior. K. Fisher, et al.: Theories of Information Behavior: A researcher's guide. Medford, NJ, Information Today,pp. 230-234
• Foster, A:. . A Nonlinear Model of Information-Seeking Behavior. ”Journal of the American Society for Information Science and Technology” 2004, 55(3): pp.228-237
• Foster, A.E.: () A non-linear model of information seeking behavior, “Information Research” 2005, 10(2) paper 222. Dostępny w World Wide Web: http://InformationR.net/ir/10-2/paper222.html
• Foster A.: Serendipity and information seeking: an empirical study. „Journal of Documentation” 2003, 59 (3), pp.321-340
• Harter St.P.: Online Information Retrieval: Concepts , Principles and Techniques. Orlando, Academic Press 1988, pp.170-204: Search Strategies and Heuristics
• Kuhlthau, C. C.: Kuhlthau’s Information Search Process. W: K. Fisher, et al.: Theories of information behavior: A researcher's guide. Medford, NJ, Information Today: 2005, pp. 230-234
• Kuhlthau, C. C.: Information Search Process. Dostępny w World Wide Web: http://comminfo.rutgers.edu/~kuhlthau/information_search_process.htm
• Materska K.: Heurystyka informacyjna. „Przegląd Biblioteczny” 1994 nr 3/4, s.263-267
• Materska K.: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa, 2007, rozdz.2.3
• Materska K.: Rozwiązania intranetowe a potrzeby informacyjne różnych grup użytkowników. W: Multimedialne i Sieciowe Systemy Informacyjne. Materiały konferencyjne pod red. Cz.Daniłowicza.. Wrocław, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, 2004. Vol. 1, s. 353-360
• Nahotko M.: Wyszukiwanie informacji w Semantycznym Web. „Bibliotekarz” 2004 nr 9 s. 13-16
• Próchnicka M.: Style interakcji użytkowników z systemami wyszukiwania informacji. Określenia. Problematyka. Próba typologii. „Zagadnienia Informacji Naukowej” 1999 nr 1, s.29 -36
• Próchnicka M.: Zachowania użytkowników w procesie poszukiwania informacji. „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej” z.1 [3] 1993, s.159-173
• Próchnicka M.: Metafory Internetu a strategie poszukiwania informacji w sieci. W: Kierunki i priorytety rozwoju informacji naukowej w kontekście budowania społeczeństwa wiedzy. Katowice, Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2006 (Prace PTIN nr 6), s.40-49
• Rosenfeld L., Morville P.: Architektura informacji w serwisach internetowych. Gliwice, Helion 2003, Rozdz. 3 Potrzeby i zachowanie użytkowników: s. 47-55
• - Roszkowski M.: Rola dziedzinowych systemów hipertekstowych w zarządzaniu informacją w nauce W: Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. Diany Pietruch Reizes. Katowice: Wydaw. UŚ, 2008, s.149-157
• Savolainen, R. & J. Kari. "User-defined relevance criteria in web searching." “Journal of Documentation” 2006, 62(6),pp. 685-707
• Shen, Y.: Information Seeking in Academic Research: A Study of the Sociology Faculty at the University of Wisconsin-Madison. “Information Technology & Libraries” (March) 2007, pp. 1440
• Skórka S.: Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym serwisie internetowym. „Przegląd Biblioteczny” 2005 z.3, s.321-340
• Skórka S.: Zachowania wyszukiwawcze użytkowników systemu hipertekstowego W: Kierunki i priorytety rozwoju informacji naukowej w kontekście budowania społeczeństwa wiedzy. Katowice, Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2006 (Prace PTIN nr 6), s. 198-207
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: