Marketing w mediach 2700-L-LM-Z5MAME-LMM
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez:
1. Krótkie przypomnienie funkcji środków przekazu oraz zarysowanie kondycji współczesnych mediów.
2. Uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska:
a) wskazanie chaosu poznawczego, związanego z MM (przytoczenie różnych definicji oraz nawyków pojmowania zjawiska);
b) nakreślenie drogi, którą prowadzi do wyjaśnienia MM.
3. Zdefiniowanie MM poprzez:
a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym;
b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym;
c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM;
4. Omówienie systematyki MM:
a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak ramówka, cykl życia, marka medialna oraz asortymentacja PM;
b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami;
c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu;
d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod promocji medialnej
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Student dysponuje specjalistyczną wiedzą z zakresu marketingu, prowadzonego przez środki przekazu. Potrafi wskazać różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a medialnym, a także przedstawić systematykę MM. Student zna zasady kreowania produktu medialnego, prowadzenia dystrybucji medialnej, różnicowania ceny oraz promocji medialnej.
Umiejętności
Student umie zastosować teoretyczną wiedzę w aktywności praktycznej. Potrafi przełożyć systematykę MM na działania w codziennej pracy, odnoszącej się do szeroko rozumianych mediów (działy marketingu, PR czy promocji, zarówno mediów, jak i instytucji z nimi powiązanych).
Inne kompetencje
Student, łącząc wiedzę teoretyczną i nabyte umiejętności praktyczne, zyskuje szansę na znaczny rozwój zawodowy w branży medialnej, rozumianej szerzej niż wyłącznie dziennikarstwo (działy marketingu firm medialnych czy agencje zewnętrzne, zajmujące się elementami MM dla swoich klientów).
Kryteria oceniania
Na ocenę tej części przedmiotu złożą się trzy czynniki:
1. Sprawdzian pisemny uzyskanej wiedzy
2. Dwa krótkie, indywidualne projekty warsztatowe, realizowane w trakcie zajęć
3. Obecność na zajęciach
Przy założeniu, iż w sumie stanowią one 100 pkt., tzw. minimum zaliczeniowe wynosi 65 pkt.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
Jupowicz-Ginalska A., (red.) O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, OW ASPRA-JR, Warszawa 2013
Amstrong G., Kotler P., Marketing, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Dzierżyńska – Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce, Oficyna Wydawnicza Aspra J-R, Warszawa 2018
Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
Kung L., Strategie zarządzania na rynku mediów, Oficyna, Warszawa 2008
Nierenberg B., Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
Pilarski S., et al., Klient i marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn 2010
Sznajder A., Technologie mobilne w marketingu, Wolters Kluwer, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: