Zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchem dostaw 2700-L-LM-Z3ZPUD
Wykłady:
1. Od logistyki wojskowej do zarządzania produkcją, usługami i łańcuchami dostaw. (3 godziny).
2. Megatrendy w gospodarce światowej, a zarządzanie produkcją, usługami, logistyką i łańcuchami dostaw. Logistyka międzynarodowa (3 godziny).
3. Znaczenie wiedzy i rewolucji 4.0 w produkcji, usługach i łańcuchach dostaw. Zaawansowane technologie w obsłudze klienta na przykładzie nowoczesnej huty (3 godziny).
4. Logistyka dystrybucji. Kanały i strategie dystrybucji towarów i usług. Podejście marketingowe w zarządzaniu dystrybucją i łańcuchem dostaw (3 godziny).
5. Zarządzanie relacjami w łańcuchach dostaw. Budowanie strategicznego partnerstwa w oparciu o model współpracy Vested (3 godziny).
6. Specjalizacja łańcuchów dostaw. Strategie łańcuchów dostaw (lean + agile; ciągłe uzupełnianie + szczupły + prężny + w pełni elastyczny) (3 godziny).
Ćwiczenia:
1. Obsługa klienta. Badanie satysfakcji klienta. Metoda CIT i CSI. Logistyka zaopatrzenia. Metoda ABC oraz XYZ. Wybór dostawcy metodą punktową (3 godziny).
2. Zarządzanie zapasami w produkcji, usługach i łańcuchach dostaw. Model ekonomicznej wielkości zamówienia. Badania operacyjne w logistyce. Programowanie liniowe. Zagadnienie transportowe (3 godziny).
3. „Zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw” - gra logistyczna (3 godziny).
4. Zintegrowane systemy informatyczne w planowaniu produkcji i łańcuchach dostaw. System MRP. Centra logistyczne. Transport intermodalny. Przykład lokalizacji centrum dystrybucyjnego (3 godziny).
5. Zarządzanie przedsięwzięciami. Podstawy programowania sieciowego i dynamicznego. Metody CPM i PERT w praktyce. Optymalizacja trasy na podstawie zasady optymalności Bellmana (3 godziny).
6. Problematyka CSR i zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu produkcją, usługami i łańcuchami dostaw. Prognozowanie popytu (3 godziny).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
zna podstawowe uwarunkowania historyczne, gospodarcze, technologiczne i społeczno-kulturowe zarządzania produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie wpływ megatrendów na zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie znaczenie obsługi klienta i zna podstawowe metody badania jego satysfakcji,
rozumie znaczenie logistyki zaopatrzenia, zarządzania zapasami oraz dystrybucji w zarządzaniu produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie użyteczność modelu ekonomicznej wielkości zamówienia,
rozumie znaczenie marketingu w zarządzaniu produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
jest świadomy/a znaczenia CSR oraz kwestii środowiskowych na zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchami dostaw,
zdaje sobie sprawę ze znaczenia relacji w łańcuchach dostaw,
zna podstawowe strategie łańcuchów dostaw,
rozumie znaczenie odporności łańcuchów dostaw w nowoczesnej gospodarce,
zdaje sobie sprawę z wpływu rewolucji technologicznej (tzw. Przemysłu 4.0) na zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie znaczenie i korzyści wynikające z precyzyjnego prognozowania popytu,
Umiejętności
potrafi przeprowadzić badanie satysfakcji klienta za pomocą metod CIT i CSI,
potrafi skorzystać z metod ABC i XYZ w celu optymalizacji logistyki zaopatrzenia i procesów produkcyjnych,
potrafi ocenić atrakcyjność poszczególnych dostawców,
potrafi dostosować strategię dystrybucji do konkretnych rodzajów towarów i usług,
zna model Vested zarządzania relacjami w łańcuchach dostaw,
potrafi dostosować strategię łańcucha dostaw do wybranego produktu, usługi oraz uwarunkowań rynkowych,
potrafi wykorzystać podstawowe metody liczbowe do prognozowania popytu,
Inne kompetencje:
umie skorzystać z otrzymanych wyników dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem.
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin (100%)
Ćwiczenia:
Aktywność na zajęciach (100%)
Literatura
Gąsowska, M., K., (2022). Zarządzanie procesami logistycznymi we współczesnych przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa.
Gołembska, E., Bentyn, Z., Gołembski, M., (2017). Logistyka usług: aktualne trendy rozwoju, najnowsze wyniki badań, sprawdzone metody zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Lipiec-Zajchowska M. (red.), (2003). Wspomaganie procesów decyzyjnych, C.H.Beck, Warszawa.
Pająk, E., Klimkiewicz, M., Kosieradzka, A., (2014). Zarządzanie produkcją i usługami, PWE, Warszawa.
Szatkowski, K. (red.), (2014). Nowoczesne zarządzanie produkcją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Świerczek, A., (2019). Zarządzanie łańcuchem dostaw w ujęciu zintegrowanym, PWE, Warszawa.
Tużnik, F, (2023). Zarządzanie współpracą biznes-nauka. Perspektywa przedsiębiorstwa, Sekcja wydawnicza Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: