Prawo prasowe z elementami własności intelektualnej 2700-L-LM-Z2PRPR
W ramach zapoznawania studentów z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi komunikowania omawiane i analizowane szczegółowo są materiały normatywne dotyczące samych dziennikarzy, jak również pracowników public relations (w tym – rzeczników prasowych), a także wszystkich zainteresowanych otrzymaniem informacji publicznej. Podstawowe omawiane w ramach wykładu akty prawne to: Europejska Konwencja Praw Człowieka i podstawowych wolności, Konstytucja RP, Ustawa prawo prasowe, Ustawa o dostępie do informacji publicznej, Ustawa o radiofonii i telewizji, Ustawa o ochronie danych osobowych, Ustawa o ochronie informacji niejawnych, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz wybrane zagadnienia z kodeksu cywilnego, kodeksu karnego, kodeksu postępowania karnego.
W ramach ćwiczeń studenci samodzielnie zbierają, analizują i oceniają materiały prasowe z punktu widzenia ich legalności, piszą teksty krytyczne i odpowiedź na krytykę, dokonują autoryzacji tekstów, piszą sprostowania. Muszą też napisać wniosek o rejestrację dziennika lub czasopisma oraz sprawozdanie sądowe z rozprawy, w której uczestniczą.
Nakład pracy studenta w ramach jednego semestru:
Wykład – 60 godzin
Ćwiczenia – 60 godzin
Do obowiązków studenta w ramach ćwiczeń należy zbieranie materiałów prasowych wg kategorii (w oparciu o nadany przez siebie klucz kategoryzacyjny) i interpretacja z punktu widzenia ich legalności (prezentacja stanowiska na forum grupy ćwiczeniowej)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykład i ćwiczenia) student posiada:
Wiedza:
1. zna materiał normatywny wyznaczający ramy prawne komunikowania w zawodzie dziennikarza i pracownika public relations
2. posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne dokonanie analizy materiału prasowego (tekstu oraz materiału audiowizualnego) z punktu widzenia legalności
3. zna standardy uczciwości w dziedzinie reklamy
4. zna podstawowe zasady postępowań przygotowawczych i sądowych
5. zna podstawowe instytucje prawa karnego i cywilnego pozwalające na pisanie sprawozdań sądowych i formułowanie wypowiedzi odnoszących się do zagadnień przestępczości
Umiejętności:
1. umie samodzielnie dokonać analizy zachowań w konkretnych sytuacjach związanych z komunikowaniem z punktu widzenia zgodności z prawem
2. potrafi samodzielnie sporządzić wniosek o rejestrację dziennika i czasopisma
3. umie autoryzować teksty wypowiedzi i wywiady
4. potrafi napisać sprostowanie i odpowiedź
5. umie pisać teksty krytyczne mieszczące się w granicach legalności i odpowiedzi na krytykę prasową
6. umie ocenić legalność reklamy z punktu widzenia standardów legalności
7. potrafi napisać prawidłowe z punktu widzenia merytorycznego i językowego sprawozdanie sądowe i relacjonować tematy związane z przestępczością
Inne kompetencje:
1. absolwent zna terminologię prawniczą i umie dostosować język prawniczy do potrzeb mediów
2. absolwent ma wrażliwość (wyczucie) na aspekty prawne zarówno swoich działań, jak i działań innych osób (tak więc umie diagnozować zachowania, teksty i wystąpienia z punktu widzenia prawnego i wdrażać prawidłowe standardy w życie)
3. absolwent umie czytać ze zrozumieniem materiały normatywne i w zakresie prawa mediów- stosować przepisy zgodnie z wykładnią doktrynalną i sądową.
Kryteria oceniania
Wiedza studenta jest poddana weryfikacji na ćwiczeniach i egzaminie końcowym. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w nich oraz wykonanie zleconych przez prowadzącego ćwiczenia zadań (pisanie zleconych tekstów: sprostowania, krytyki, odpowiedzi, wizyta w sądzie i napisanie sprawozdania sądowego, prowadzenie teczki prasowej, w której gromadzone są zbierane przez studenta materiały prasowe, które poddane są analizie z punktu widzenia legalności). Egzamin ma formę ustną (3 pytania) lub pisemną (3-5 tematów opisowych, otwartych)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Izabela Dobosz, Prawo prasowe - podręcznik, Oficyna a Wolters Kluwer business,Warszawa 2006
Ewa Nowinska, Wolność wypowiedzi prasowej,Oficyna a Wolters Kluwer business 2007
Jacek Sobczak, Prawo prasowe,Podręcznik akademicki,Muza S.A,Warszawa 2000
Jacek Sobczak, Prawo prasowe. Commentary,Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008
Michal Zaremba, Prawo prasowe, Ujecie praktyczne, Difin, Warszawa 2007
Prawo mediów, red. Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Andrzej Matlak, Lexis Nexis, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: