Matematyka 2700-L-LM-D1MAT
Interpretacja i zastosowanie prezentowanych twierdzeń i pojęć matematycznych podczas realizacji przedmiotu daje możliwość rozumowania i nabywania umiejętności w takich dziedzinach nauki jak: statystyka, metody optymalizacyjne, ekonomia. Matematyka dostarcza zatem elementarnych narzędzi opisu, analizy i interpretacji zagadnień związanych z wymienionymi dziedzinami nauki. W ramach przedmiotu student zapozna się z działaniami na macierzach, pozna metody obliczania granic ciągów i funkcji, rachunkiem różniczkowym.
1. Działania na macierzach. Układy równań:
a) dodawanie i odejmowanie macierzy;
b) mnożenie macierzy;
c) wyznacznik macierzy;
d) macierz odwrotna;
e) rozwiązywanie układów równań metodą wyznaczników i macierzową;
f) obliczanie rzędów macierzy;
g) zastosowanie twierdzenia Kroneckera Capellego;
h) wartości własne i wektory własne macierzy.
2. Obliczanie granic ciągów.
3. Obliczanie granic funkcji.
4. Obliczanie pochodnych funkcji:
a) pochodna: sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu dwóch funkcji;
b) badanie monotoniczności funkcji;
c) reguła de l'Hospitala;
d) zadania optymalizacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. Student zna podstawy działań na macierzach, obliczania granic funkcji i ciągów, rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej,
W zakresie umiejętności student:
1. Wykorzystuje wiedzę dotyczącą macierzy w rozwiązywaniu zadań z rachunku macierzowego.
2. Potrafi rozwiązywać zadania dotyczące obliczania granic funkcji i ciągów.
3. Wykorzystuje rachunek różniczkowy funkcji jednej w rozwiązywaniu problemów optymalizacyjnych i ekonomicznych.
4. Wykorzystuje program Excel, Wolfram Alpha, Geogebra w rozwiązywaniu problemów matematycznych.
W zakresie kompetencji społecznych:
Student
1. Wykorzystuje źródła informacji w celu doskonalenia wiedzy i umiejętności.
2. Przejawia postawy samodzielnego działania w uczeniu się i organizacji pracy własnej.
3. Rozumie potrzeby ciągłego doskonalenia własnych umiejętności.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest liczona według poniższej skali na podstawie liczby punktów uzyskanych podczas kolokwium zaliczeniowego
0-49% - niedostateczny
50%- 65% - dostateczny
66%-74%- plus dostateczny
75%-84% - dobry
85%-94% - plus dobry
95%-100% - bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. https://www.matemaks.pl/
2. https://matematykadlastudenta.pl/strona/11.html
3. http://wyznacznik.pl/
4. Gurgul H., Suder M.: Matematyka dla kierunków ekonomicznych Przykłady i zadania wraz z repetytorium ze szkoły średniej, Wyd. 6, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
5. Gawinecki J.: Matematyka dla ekonomistów, Uczelnia Łazarskiego, Warszawa 2010.
6. Banaś J.: Matematyka dla ekonomistów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Rzeszów 2001.
7. Matołka M.: Matematyka dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
8. https://kampus-kursy.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=1183 – kurs e-learnigowy na platformie Kampus UW
Literatura uzupełniająca:
1. Krysicki W., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach, część I, II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
2. Leitner R.: Zarys matematyki wyższej dla studentów, część I, II, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005.
3. Leitner R., Matuszewski W., Rojek Z.: Zadania z matematyki wyższej, część I, II, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, .Warszawa 2003.
4. Szpila A.: matematyka, wydawnictwo uniwersytetu rzeszowskiego, Rzeszów 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: