Zarzadzanie informacją bibliograficzną 2700-L-IN-Z5ZIB
Dzięki zajęciom studenci zdobywają praktyczne umiejętności sporządzania poprawnych metodycznie spisów bibliograficznych, odpowiadających potrzebom informacyjnym użytkowników i spełniających wymogi formalne, również z wykorzystaniem wyspecjalizowanego oprogramowania.
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
- ogólne założenia dotyczące tworzenia spisów bibliograficznych.
- pojęcie bibliografii, rodzaje bibliografii, niezbędna terminologia,
- kryteria doboru materiałów,
- techniki gromadzenia,
- selekcja,
- konstruowanie układu i schematów szeregowania,
- odsyłacze i opisy wielokrotne,
- aparat pomocniczy,
- kompozycja i ukształtowanie typograficzne,
- specjalistyczne oprogramowanie do tworzenia spisów i przypisów bibliograficznych (Mendeley, Zotero).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska oraz opisujące je teorie właściwe dla bibliologii i informatologii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach, ich specyfikę przedmiotową (K_W01).
- zna i rozumie procesy tworzenia, zarządzania, oceny jakości zbiorów dokumentów oraz procedur i narzędzi dostępu do nich (K_W07).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać źródła oraz selekcjonować i wykorzystywać informacje z nich pochodzące dla potrzeb własnych i użytkowników (K_U05).
- potrafi identyfikować i stosować właściwe metody i narzędzia organizacji i reprezentacji informacji (K_U06).
- potrafi opracować różne rodzaje prac pisemnych związanych z problemami badawczymi nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie bibliologii i informatologii (K_U12).
KOMPETENCJE:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych i/lub zawodowych w obszarze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii (K_K01).
- jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z obszaru bibliologii i informatologii oraz korzystania z wiedzy innych w tym zakresie (K_K02).
Kryteria oceniania
1) Obecność na zajęciach:
a) wszystkich - 25%;
b) jedna nieobecność - 20%;
c) dwie nieobecności - 15%;
d) powyżej - 0%.
2) Stworzenie bibliografii - do 75%.
Oceny końcowe:
5: 91-100%
4,5: 81-90%
4: 71-80%
3,5: 61-70%
3: 50-60%
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Mariola Antczak, Anna Nowacka: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009.
2. Bibliografia: metodyka i organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego. Warszawa 2000.
3. Marcin Roszkowski, Bartłomiej Włodarczyk: Cytowania zasobów sieciowych w polskich czasopismach z zakresu bibliotekoznawstwa i informatologii: analiza aktualności adresów URL. "Zagadnienia Informacji Naukowej" 2016, nr 1, s. 21-43.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: