Organizacja i zarządzanie 2700-L-IN-Z5OZB
Wykład ma za zadanie:
-przedstawić wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu,
-zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat czym jest zarządzanie,
-przedstawić historię rozwoju zarządzania
-przedstawić poszczególne funkcje zarządzania
-zapoznać z podstawowymi metodami przydatnymi w procesie planowania;
-przedstawić podziały organizacji
-przedstawić sposoby motywowania personelu oraz problemy związane z przywództwem;
-zapoznać z zarządzaniem uczestniczącym i problemami jakości w zarządzaniu;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania w ujęciu historycznym, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą poszczególnych funkcji składających się na organizację i zarządzanie, Zna podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Ma świadomość znaczenia zarządzania dla efektywnego funkcjonowania organizacji na przykładzie instytucji kultury. Rozumie znaczenie kultury organizacyjnej w działalności różnych instytucji i prawidłowo identyfikuje zależności między widocznymi a niewidocznymi poziomami kultury organizacyjnej. Rozumie i docenia znaczenie jakości w codziennej pracy. Potrafi zaproponować zestaw narzędzi użytecznych w procesie zarządzania. Jest przygotowany do tworzenia i uczestniczenia w pracy zespołów interdyscyplinarnych w środowisku organizacji i poza nim oraz rozumie znaczenie aspektów ekonomicznych, społecznych, politycznych, środowiskowych i zarządczych podejmowanych działań.
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach, prezentacje multimedialne, egzamin pisemny.
Literatura
Batko R., Kotowski R., Nowoczesne zarządzanie muzeum, Kielce 2010.
Dragićević-Šešić M., Stojković B., Kultura: animacja, zarządzania, marketing, Warszawa 2010.
Glinka B., Kostera M., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Warszawa 2016.
Ilczuk D., Ekonomika kultury, Warszawa 2015.
Kieliszewski P., Landsberg P., Poprawski M., Sójka J. (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Poznań 2009.
Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa 2010.
Kowalska-Napora E., Uwarunkowania funkcjonowania nowoczesnej organizacji. Wyd. M.Derewiecki 2014
Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa 2011.
Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J.Purchla, NCK, 2013.
Lewandowski M., Innowacje w zarządzaniu instytucjami kultury, Con Arte, 2011.
Lewandowski M., Zarządzanie strategiczne w instytucjach kultury, Katowice 2013.
Piotrkowski K., Organizacja i Zarządzanie, Almamer 2006
Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, pod red M. Śliwy, Kraków 2011.
Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Warszawa 2011.
Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa 2009.
Wojciechowski J., Organizacja i zarządzanie w bibliotekach, Warszawa 1998.
Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach, red. Mariusz Nowak, Paweł Pioterek, Janina Przybysz, Poznań 2004
Zybert E. B., Kultura organizacyjna w bibliotekach: nowe i stare idee w zarządzaniu biblioteką, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: