Otoczenie społeczne bibliotek 2700-L-IN-Z5OSB
W pierwszej części zajęć studenci zaznajamiają się z metodami współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz ideą biblioteki partycypacyjnej. Poznają korzyści i wyzwania otwierania bibliotek dla otoczenia społecznego. Opracowują katalog dobrych praktyk w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
W drugiej części zajęć studenci projektują i przedstawiają program współpracy ze środowiskiem lokalnym dla wybranej biblioteki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentk/a zna i rozumie:
- historię, zasady i formy tworzenia i działalności bibliotek różnego typu w kontekście współpracy z otoczeniem społecznym,
- metody, formy i uwarunkowania socjologiczne oraz psychologiczno-społeczne komunikowania się z użytkownikami bibliotek i innymi instytucjami kultury.
Student/ka potrafi:
- prowadzić działania edukacyjne, animacyjne i promocyjne związane z działalnością informacyjną i kulturalną, zwłaszcza czytelniczą,
- analizować funkcjonowanie instytucji kultury i informacji, oceniać efektywność realizacji usług kulturalnych i informacyjnych,
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- przestrzegania i egzekwowania etyki zawodowej pracowników sfery kultury i/lub informacji,
- dbałości o dorobek i tradycje pracowników sfery kultury i/lub informacji,
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w odniesieniu do instytucji i działań zawodowych z obszaru informacji i/lub kultury.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i przedstawienie prezentacji działań partycypacyjnych/projektu współpracy z otoczeniem społecznym. Prezentacje w czasie zajęć. Kolejność prezentacji zależeć będzie od wielkości grupy oraz tematu.
Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jaskowska, B. (2006). Dzielenie się władzą i partnerstwo - czy to możliwe w bibliotece akademickiej?. W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy?. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej.
Rasmussen, C. H. (2016). The participatory public library: the Nordic experience. New Library World, 117, 9/10, s. 546-556.
Stąporek, M. (2014). Crowdsourcing, social media, lifestreaming - nowe możliwości e-partycypacji użytkowników w kształtowaniu zbiorów, zasobów i usług bibliotek naukowych. W: Biblioteka akademicka. Infrastruktura - uczelnia - otoczenie, Gliwice, 24-25 października 2013 r. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Wojciechowska, M. (2019). Kształtowanie kapitału społecznego : ujęcie z perspektywy bibliotekoznawczej. Warszawa: Difin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: