Instytucje kultury 2700-L-IN-Z5INSTKUL
Zapoznanie studentów z definicją, znaczeniem oraz genezą powstania instytucji kultury w Polsce. Zapoznanie ze stanem prawnym instytucji kultury. Omówienie funkcjonowania i działalności różnego typu instytucji państwowych i pozarządowych w Polsce (kino, teatr, muzea, domy kultury itp.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna podstawową terminologię dotyczącą instytucji kultury; zna podstawowe instytucje życia kulturalnego oraz zasady ich funkcjonowania; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z kulturoznawstwem, muzealnictwem, archiwistyką, historią sztuki oraz pozostałymi dziedzinami nauki, którym przyporządkowane są instytucje kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie funkcjonowania instytucji kultury, a także krytycznie oceniać swoje zainteresowania i możliwości pracy w instytucjach kultury.; potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Kryteria oceniania
Obecność,
aktywność i praca na zajęciach,
kolokwium lub esej (w zależności od decyzji prowadzącego).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław 1991.
Gierat-Biedroń B., Europejskie modele polityki kulturalnej, Kraków 2005.
Ilczuk D., Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Warszawa-Kraków 2002.
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 114, poz. 493).
Teatr – media – kultura. Pod red. D. Fox i E. Wąchockiej. Katowice 2006
Rymaszewski B., Polska ochrona zabytków, Warszawa 2005.
E. Bobrowska, Dom kultury
jako instytucja społeczeństwa obywatelskiego
ZOOM na Domy Kultury - Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"
Diedzic L., „Muzeum wyobraźni” Andrè Malraux. Idea i praxis, „Studia Muzealno-Historyczne” 2013, t. 5, s. 219–233.
Handerek J., Sztuka w muzeum wyobraźni, „Estetyka i Krytyka” 2011, nr 21, s. 61–65.
Popczyk M., Muzeum sztuki – miejsce wizualizacji nowoczesności, „Przestrzenie teorii” 2009, nr 11, s. 25–40.
Idziak W., Współczesne tendencje w muzealnictwie, [online], http://muzeoblog.mik.krakow.pl/files/W_Idziak_Wspolczesne_tendencje.pdf.
Bendyk E., Efekt bilbargo, „Polityka” 2018, nr 35, s. 86–88.
Wolff R., Gitara prowadząca, „Politka” 2018, nr 34, s. 67–69.
Żelazińska A, Cywilizacja instagramizacji, „Polityka” 2018, nr 34, s. 64–66.
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Lista lektur może ulec rozszerzeniu w czasie realizacji przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: