Użytkownicy informacji 2700-L-IN-Z2UZIN
Zagadnienia terminologiczne związane z badaniami użytkowników. Historia i ewolucja podejścia do zagadnień potrzeb użytkowników informacji. Modele zachowań informacyjnych. Czynniki wpływające na zachowania informacyjne użytkowników. Analiza potrzeb informacyjnych użytkowników z perspektywy różnych sytuacji problemowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
Umiejętności:
Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać będzie się ocena aktywności na zajęciach oraz ocena z pracy semestralnej.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bednarek-Michalska, B. (2007) : Źródła informacji w INTERNECIE: podręcznik studenta [online] . Dostępny w World Wide Web: http://kpbc.umk.pl/Content/32425/podrecznik-studenta.pdf, s. 10-14, [dostęp 22.10.2013].
Cisek, S. (2008). Badanie zachowań informacyjnych użytkowników bibliotek : metodologia "Sense-Making". W: M. Kocójowa (red.), Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników (ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, nr 5) (pp. 97 - 103): Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński.
Kuhlthau, C. C. (2009). Information Search Process [online]. Dostępny w World Wide Web: http://comminfo.rutgers.edu/~kuhlthau/information_search_process.htm . [dostęp 22.10.2013].
Kaminska-Czubała, B. (2007). Zachowania informacyjne w życiu codziennym: wybrane aspekty teoretyczne. W: M. Próchnicka & A. Korycinska-Huras (red.), Miedzy przeszłością a przyszłością. Książka, biblioteka, informacja naukowa funkcje społeczne na przestrzeni dziejów (pp. 195-202). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nicholas, D. (2001). Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Sobielga , J. (1999 ). Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych Zagadnienia Informacji Naukowej 2, 96-102
Świgoń, M. (2006). Bariery informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing Science, 3(2), 49-55.
Woźniak, J. (1989). O tak zwanych potrzebach informacyjnych. Zagadnienia Informacji Naukowej 1, 39-59.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: