Podstawy wyszukiwania informacji 2700-L-IN-Z1PWI
Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji przez studentów. Poznają oni strategie, metody i narzędzia służące efektywnemu wyszukiwaniu informacji w sieci. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Studenci poznają możliwości wyszukiwania informacji odnoszących się zwłaszcza do treści naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. W trakcie zajęć omawiane będą między innymi następujące problemy: typologia dokumentów i klasyfikacja źródeł informacji; strategie wyszukiwania i identyfikacji zasobów; wyszukiwarki, multiwyszukiwarki, metawyszukiwarki; systemy typu discovery; katalogi stron internetowych (w tym tzw. bramy dziedzinowe – subject gateway) usługi sieciowe; korzystanie z tematycznych źródeł informacji (np. nauka, biznes, media i portale informacyjne). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie danych, agregatorów wiadomości. W trakcie zajęć studenci dokonują także oceny wiarygodności znalezionych informacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna źródła informacji i wybrane typologie dokumentów.
Zna kryteria oceny jakości elektronicznych źródeł informacji.
Zna strategie wyszukiwawcze i wybrane modele zachowań informacyjnych
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, oceniać i selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł.
Potrafi krytycznie oceniać źródła informacji.
Potrafi korzystać ze źródeł naukowych, biznesowych, branżowych, społecznościowych itp.
Inne kompetencje
Potrafi rozwiązywać postawione problemy i zadania w sposób systemowy.
Potrafi doskonalić swoje umiejętności w zakresie wyszukiwania informacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) oraz terminowe wykonywanie zadań zleconych przez prowadzącego. Jeśli student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie.
Zaliczenie na ocenę. Ocenie podlegają zadania wykonywane na zajęciach oraz aktywność studentów.
Literatura
Przykładowa literatura:
• Bednarek – Michalska B., Otwarta nauka. Open Access [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf
• Bradley, P., Expert internet searching. 2017.
• BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf
• Dutko M., Karciarz M., Informacja w internecie. Warszawa 2010. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra].
• Hrabiec-Hojda P., Trzeciakowska J., Google hacking. Jak szukać w Google, aby zarabiać pieniądze, budować biznes i ułatwić sobie pracę. Kraków 2019.
• Jaskowska, M., Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków 2020.
• Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia
• Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99.
• Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych. Warszawa 2013.
• Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.ifj.edu.pl/library/open-access/materials/czeste_pytania.pdf
• Pamuła – Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń 2015. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra].
• Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018.
• Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233 – 251.
• Trivedi M., Digital Libraries: Functionality, Usability, and Accessibility, “Library Philosophy and Practice (e-journal)” [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1395&context=libphilprac.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: