Potrzeby i praktyki czytelnicze 2700-L-FAK-Z-PPC
W czasie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Specyfika badań ilościowych czytelnictwa - wykorzystywane metody i ich ograniczenia, interpretacja wskaźników i danych.
2. Badania porównawcze - przykład ze Społecznego Sondażu Środkowoeuropejskiego oraz badań czeskich.
3. Badania praktyk i potrzeb czytelniczych wybranych grup społecznych.
4. Nieczytelnicy/nieczytanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada pogłębioną znajomość specyfiki przedmiotu, teorii i metodologii badań czytelnictwa,
- zna i rozumie zasady działania instytucji realizujących badania czytelnicze,
Umiejętności:
- potrafi korzystać z ich danych, interpretować je i wyciągać wnioski dotyczące rynku wydawniczego i działalności instytucji kultury,
Kompetencje społeczne:
- zna i rozumie problemy i wyzwania związane z kształtowaniem postaw i zachowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Ocena łączna składająca się z wyników uzyskanych na testach kontrolnych oraz za wykonywanie zadań na platformie Kampus.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest zaliczenie testów kontrolnych oraz wykonywanie zadań na platformie Kampus.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wojciechowska, M. (red.). (2015). Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej : rozwój, bariery, technologie. Warszawa, Wydawnictwo SBP.
Wojciechowski, J. (1994). Czytelnictwo. Kraków, Uniwersytet Jagielloński.
- wybrane raporty Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej
- wybrane raporty CBOS, IBE,
- wybrane banki danych.
Literatura podstawowa będzie uzupełniana o kolejne pozycje w zależności od wyboru tematów badawczych przez studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: