Nowe trendy, technologie i aplikacje internetowe 2700-L-FAK-Z-NTTA
Zajęcia dostarczą niezbędnej wiedzy dotyczącej najnowszych rozwiązań technologicznych, ale również możliwości oraz zagrożeń, jakie z tego wynikają. Na zajęciach będziemy omawiać kolejne pojęcia, tak, by dobrze zrozumieć zależności i zmiany, jakie zachodzą w otaczającym nas świecie. Rozmawiać będziemy między innymi o:
• AI, czyli sztuczna inteligencja. ChatBot GPT oraz dziesiątki nowych aplikacji,
• narzędzia zwiększające produktywność, pozwalające na automatyzację powtarzalnych zadań, personalizację treści i przewidywanie zachowań innych użytkowników internetu. AI wykorzystujemy do tworzenia i edycji zdjęć, muzyki, video, w edukacji, finansach, marketingu, SEO, e-commerce, gamingu czy copywritingu,
• Metaverse i digital twins, które dzięki zastosowaniu rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR), mają ogromne konsekwencje dla naszej przyszłości, innowacji, rozwoju, interakcji społecznych i komunikacji, gospodarki i biznesu, etyki, bezpieczeństwa, ale również kreatywności i nowych idei.
• Big Data i jeziora danych, cloud i edge computing, blockchain, kryptowaluty, NFT (non-fungible tokens) – czyli konieczności zbierania, przetwarzania i dostępie do gigantycznej liczby danych, ale także możliwościach, jakie dają chociażby praca w chmurze czy kryptowaluty. Brzmi znajomo, ale co to właściwie znaczy?
• sieci neuronowe i NLP, Machine Learning, czyli uczenie maszynowe, deep fake, deep story, e-commerce, e-learning , modelach paas i saas,
• Internet of Things (IoT), Internet of Behaviors (IoB), smart city, smart home,
• oraz Siri i Alexa.
• Charakterystyka zagrożeń związanych z rozwojem mediów cyfrowych, cyberkomunikacja, bezpieczny dostęp do danych, przestępstwa przeciwko informacji w cyberprzestrzeni , ryzyka i zagrożenia związane z treściami cyfrowymi , treści nielegalne, piractwo w sieci, monetyzacja danych, dezinformacja – przyszłość regulacji
• Zarządzanie informacją na swój temat. Czy prywatność jeszcze istnieje?
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• zapoznanie z nowymi pojęciami, dokładne przyjrzenie się definicjom oraz przykładom ich wykorzystania,
• dostarczenie wiedzy na temat możliwości, jakie niosą za sobą nowe technologie oraz korzystanie z aplikacji,
• znajomość warunków korzystania z nowych aplikacji oraz sposobów ich wyszukiwania,
• znajomość standardów związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w sieci oraz zagrożeń wynikających ze stosowania nowych narzędzi oraz kanałów komunikacji.
• swobodne poruszanie się wśród najnowszych pojęć, takich jak uczenie maszynowe, deep fake, blockchain czy metaverse.
• dostarczenie wiedzy na temat możliwości zastosowania nowych rozwiązań m.in. w obsłudze domu czy biura, automatyzacji pracy, chociażby działań marketingowych, sprzedażowych, czy komunikacyjnych,
• dostarczenie wiedzy na temat przygotowywania i wdrażania strategii marketingowych, kampanii promocyjnych, przekazów reklamowych i ofert specjalnych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Umiejętności
• świadome podchodzenie do kwestii związanych z najnowszymi technologiami i rozwiązaniami dostępnymi w Internecie, pozwalającymi na śledzenie postępu technologicznego, jest na bieżąco z najnowszymi trendami,
• pogłębienie umiejętności cyfrowych, takie jak analiza danych, tworzenie różnego rodzaju treści, wspomaganie działań w Internecie, m.in. sztuczną inteligencją. Zdobywanie takich umiejętności jest niezwykle cenne na dzisiejszym rynku pracy, ponieważ coraz więcej zawodów wymaga znajomości technologii internetowych,
• umiejętność oraz świadomość potrzeby rozwijania się w tej dziedzinie oraz podążania za postępem technologicznym i rozwiązaniami internetowymi, inspirującymi do tworzenia innowacyjnych pomysłów
• wyszukiwanie właściwych dla danego zadania narzędzi – zarówno płatnych, jak i darmowych,
• sprawne posługiwanie się wyszukiwarką oraz serwisami, z których można czerpać wiedzę o wprowadzanych na rynek aplikacjach.
• posługiwanie się rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję, w tym m. in. ChatBotem czy Midjourney.
Kryteria oceniania
Końcowy egzamin pisemny.
Literatura
• Cukier K., Mayer-Schonberger V., de Vericourt F., Myślenie kontekstowe. Największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją
• Flaga-Gieruszyńska K., Gołaczyński J., Szostek D., Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane
• Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji
• Gorelik A., Korporacyjne jezioro danych. Wykorzystaj potencjał big data w swojej organizacji
• Horoch A., Kierunek metaverse. Jak wprowadzić technologie VR, AR i AI w twojej firmie
• Janczar E., Smart city zaczyna się od nowoczesnego planowania przestrzennego
• Krysiński P., Smart city w przestrzeni informacyjnej
• Kurp F. Sztuczna inteligencja od podstaw
• Meerman D., Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących
• Przegalińska A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka 2023
• Russell S., Norvig P., Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie
• Schneider S., Świadome maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów
• Sułkowski Ł., Kaczorowska-Spychalska D., Internet of Things. Nowy paradygmat rynku
• V. Mayer-Schonberger, Reinventing Capitalism in the Age of Big Data
• Williams S., Hands-On Chatbot Development with Alexa Skills and Amazon Lex Edwards J., Copywriting Secrets: How Everyone Can Use the Power of Words to Get More Clicks, Sales, and Profits.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: