Technologie informacyjne w nauce i edukacji 2700-L-FAK-D-TINE
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW. Zajęcia mają formę asynchroniczną.
Tematy, które będą poruszane w trakcie zajęć:
• Rola technologii informacyjnych w społeczeństwie informacyjnym i społeczeństwie nadmiaru informacji.
• Zjawisko konwergencji mediów i kultury konwergencji.
• Web 2.0, Nauka 2.0 i Kultura 2.0 - charakterystyka zjawisk.
• Open Access
• Narzędzia Web 2.0 i możliwość ich efektywnego wykorzystania.
• Internetowe źródła informacji dla edukacji i nauki
• Książka elektroniczna i konwergencyjna. Czytniki książek.
• Archiwa internetowe.
• Repozytoria i biblioteki cyfrowe.
Po ukończeniu kursu Student potrafi scharakteryzować zjawisko Web 2.0, Nauki 2.0, Edukacji 2.0 i Kultury 2.0. Podać ich główne cechy i narzędzia. Potrafi wyjaśnić na czym polega istota wykorzystania tych narzędzi. Zna i potrafi wymienić przykłady zastosowania poszczególnych narzędzi w edukacji, nauce i kulturze. Potrafi efektywnie wykorzystywać zasoby informacyjne powiązane ze zjawiskiem Web 2.0. Potrafi stworzyć wybrane usługi sieciowe (blogi, screencasty itp.). Rozumie możliwości tworzenia i korzystania przez pracowników edukacji, nauki i instytucji kultury z dokumentów należących do świata społecznościowego internetu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent jest gotów do:
- przeprowadzenia krytycznej oceny dostępnych rozwiązań teleinformatycznych dla potrzeb architektury informacji
WIEDZA:
1. Znajomość rozwiązań dotyczących sprzętu i oprogramowania.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Umiejętność wyboru i zastosowania poszczególnych rozwiązań informatycznych.
POSTAWY:
1. Rozumienie metod i sposobów odwzorowania rzeczywistości przy pomocy rozwiązań IT.
2. Rozumienie i krytyczne odnoszenie się do proponowanych rozwiązań z zakresu IT.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Praca zadaniowa.
Bieżące zapoznawanie się z udostępnianymi przeze mnie materiałami.
Wykonywanie/przesyłanie prac dotyczących poszczególnych zadań i poleceń (zgodnie z terminem wcześniej wyznaczonym przez prowadzącego).
Wypełnienie testów, quizów lub ankiet (zgodnie z terminem wcześniej wyznaczonym przez prowadzącego).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Przykładowa literatura:
E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz, A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf
Ł. Bigo: Web 2.0 - ewolucja, rewolucja czy... anarchia?! [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.pcworld.pl/news/Web-2-0-ewolucja-rewolucja-czy-anarchia,85027.html
S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej, [online], [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf
T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz: Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków 1999, s. 42-47, 52 - 72.
B. Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka. "EBIB" 2008, nr 1.
K. Kopecka - Piech, Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26.
W. Krztoń, XXI WIEK – WIEKIEM SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO, "MODERN MANAGEMENT REVIEW" 2015, nr 3, s. 101 - 112.
W. Orliński: Między Wikipedią a Facebookiem, czyli paskudna kultura 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,14467064,Miedzy_Wikipedia_a_Facebookiem__czyli_paskudna_kultura.html
J. Walkowska: Jeśli nie Web 2.0, to co?, "EBIB" 2012, nr 2.
P. Zalewski: Osiem cech Web 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.internetstandard.pl/news/Osiem-cech-Web-2-0,107199.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: