Metadane – format Marc 21 rekordu bibliograficznego 2700-L-FAK-D-M21RB
W trakcie zajęć Studenci nabywają wiedzę z zakresu tworzenie metadanych bibliograficznych w formacie Marc 21. Głównym celem zajęć jest zapoznanie Studentów z zasadami opisu bibliograficznego dokumentów oraz strukturą rekordu bibliograficznego w tym formacie.
Problematyka zajęć koncentruje się zwłaszcza na następujących zagadnieniach:
• Strefy i elementy opisu bibliograficznego a pola i podpola rekordu w formacie Marc 21
• Rola wskaźników
• Wykorzystanie kartoteki haseł wzorcowych
• Pola obowiązkowe i fakultatywne
• Tworzenie rekordów bibliograficznych dla książek
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- metody analizy i interpretacji różnych rodzajów zasobów informacyjnych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii (K_W04)
- procedury oraz narzędzia umożliwiające zapewnienie dostępu do zasobów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia i/lub korzystania z metadanych dokumentu (K_W06)
Absolwent potrafi:
- opracować poprawnie metadane dla książek (K_U03)
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie korzystania ze źródeł informacji (K_K01)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
- bieżące wykonywanie zleconych prac oraz wypełnienie testów sprawdzających wiedzę Studenta z danego tematu zajęć
- przygotowanie rekordów bibliograficznych w formacie Marc 21
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla książki, opr. zespół pod red. M. Rowińskiej i I. Wiśniewskiej. Warszawa 2017.
Grabowska D., Katalogowanie alfabetyczne zbiorów bibliotecznych, Warszawa 2003.
Kyzioł A., Format MARC 21 dla książki - krok pokroku, "Bibliotheca Nostra" 2010, nr 2, s. 32 - 72, dostęp https://tinyurl.com/y2ymsnl7
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: