Reklama a PR 2700-L-DM-Z5REKL-PRM
Definicje, cechy, funkcje reklamy. Reklama wizerunkowa, korporacyjna, produktowa, społeczna. Ogólne determinanty skuteczności reklamy. Strategie reklamowe. Planowanie i realizacja kampanii reklamowej. Koncepcje i formy przekazu reklamowego. Modele reklamowe. Jak działa na nas reklama. Cechy dobrej reklamy. Potrzeby i pragnienia - jak na nie odpowiada reklama. Związki reklamy z marketingiem, public relations, komunikacją marki i komunikacją korporacyjną.
Grupa docelowa, dopasowanie i jego brak, konteksty kulturowe, społeczne, historyczne, przekaz reklamowy, wybór kanałów dotarcia, częstotliwość i długość kampanii. Reklama wizerunkowa, sprzedażowa, społeczna, polityczna. Techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Komunikat reklamowy. Copywriting, język reklamy, techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Wpływ reklamy i odporność na komunikację.
Insight reklamowy. Przykłady budowania insightów. Opieranie się na niejawnych pragnieniach klientów. Emocje stosowane w reklamie. Kontrowersje w reklamie i przykłady kampanii shockvertisingowych.
Etyka w reklamie. Podstawy prawne rynku reklamowego. Samoregulacja rynku reklamowego. Rada Reklamy i Komisja Etyki Reklamy. Reklamy dyskryminujące z uwagi na płeć, nieobyczajne, szkodliwe dla dzieci, etc. Reklamy, na które skarżą się Polacy. Case studies najbardziej skarżonych reklama.
Bohaterowie i podmioty w reklamie - człowiek, autorytet, dziecko, płeć, atrakcyjność fizyczna, stereotypy, emocje, humor, nastrój, wydarzenia. okazje. Odwołania w reklamach – komfort, luksus, lepsze zdrowie, radość wolny czas, oszczędność, etc. Brand heroes. Reklama emocjonalna. Reklama świąteczna.
Najważniejsze stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie. Womemicis i femvertising, dadvertising i inne trendy reklamowe.
Case studies z Polski oraz z zagranicy związane ze wszystkimi omawianymi tematami na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Podstawowa znajomość pojęć i determinantów skuteczności reklamy.
2. Dotycząca umiejscowienie reklamy w procesie komunikacji, związków z PR i sponsoringiem.
3. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy.
4. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą
5. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego, roli brand hero
6. Wiedza o stereotypach i wizerunkach kobiet i mężczyzn w reklamie.
Umiejętności
1. Oceny działań reklamowych i prezentowanych przekazów.
2. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu, definiowania grupy docelowe.
3. Oceny motywów działań reklamodawców i zastosowanych środków manipulacji i perswazji.
Inne kompetencje
1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji PR i reklamowej
2. Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.
3. Rozumie jakie mechanizmy funkcjonują na rynku reklamowym i jaką subtelną grę prowadzą reklamodawcy i odbiorcy.
Kryteria oceniania
1.Zajęcia są obowiązkowe – dozwolone 2 nieobecności max.
2. Praca pisemna (analiza reklam) + pisemny egzamin końcowy (test)
3. Osoby, które przygotują najlepsze prace są zwolnione z egzaminu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Kotler P, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
2. Harackiewicz T, Rydel M., Podstawy marketingu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2003
3. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999
4. De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
5. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
6. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013
7. Veksner S, 100 idei, które zmieniły reklamę, Top Mark Centre, London 2015
8. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
9. Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2008
10. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004
11. Jones J. Ph., Jak działa reklama, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
12. Kall J., Reklama, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994
13. Barry P, Pomysł w reklamie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010
14. Caples J, Skuteczna reklama, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001
15. Kończak J, Bylicki P, Marka korporacyjna i jej komunikacja, Public Dialog, Warszawa 2018
16. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001
17. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2002
18. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009
19. Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
20. Heath R., Ukryta moc reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: