Komunikowanie interpersonalne 2700-L-DM-Z5KOIN-DPR
1. Definicja i model interpersonalnego komunikowania
2. Rodzaje sytuacji komunikacyjnych
3.Percepcja w komunikowaniu interpersonalnym
4. Własne „ja” w komunikowaniu interpersonalnym
5. Podstawowe zasady komunikowania interpersonalnego
6. Skuteczność w komunikowaniu interpersonalnym.
7.Słuchanie w komunikowaniu interpersonalnym
8. Odsłanianie się.
9. Komunikowanie werbalne
10. Komunikowanie niewerbalne
11. Konflikty i strategie ich rozwiązywania
12. Zagadnienie władzy w komunikowaniu interpersonalnym
13. Związek interpersonalny i dynamika związku
14. Wywiad jako forma komunikowania
15. Technologia i interpersonalne komunikowanie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Studenci powinni poznać i lepiej zrozumieć zasady i uwarunkowanie efektywnej komunikacji w bezpośrednich interakcjach, na poziomie werbalnym i niewerbalnym
WIEDZA:
1. Zna definicje, modele i pojęcia wchodzące w skład komunikowania interpersonalnego, porafi określi cechy dystynktywne tej formy komunikacji na tle innych form i sytuacji komunikacyjnych.
2. Potrafi okreslić cele strategiczne i indywidualne komunikowania interpersonalnego.
3. Zna zasady skuteczności w komunikowaniu interpersonalnym.
4. Zna zasady i prawidłowości charakteryzujące przebieg bezpośredniej interakcji
5. Wie jak przebiega proces percepcji wzrokowej i sluchowej i jakie są uwarunkowania jego skuteczności.
6. Zna główne systemy i poglądy na kwestię etyki w komunikacji.
7. Zna podstawowe modele i pojęcia dotyczące tożsamości (własnego„ja“).
Zna uwarunkowania, zasady, pozytywne oraz negatywne strony samoodsłaniania.
8. Zna czynniki przemawiającą za potrzebą i przeciw odsłanianiu się.
9. Zdobywa wiedzę na temat przyczy obaw komunikacyjnych i sposobów ich przewzyciężania.
10. Zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym
11. Zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego.
12. Zna etapy i główne modele rozwoju związków interpersonalnych.
13. Zna uwarunkowania interpersonalnej atrakcyjności
14. Zna zasady zdobywania i podtrzymania władzy w relacjach interpersonalnych.
15. Zna przyczyny powstawania i sposobowy konstruktywnego podejścia do konfliktów interpersonalnych
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Zdobywa umiejętność spójnego, efektywnego komunikowania się na poziomie werbalnym i niewerbalnym.
2. Potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste.
3. Pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania.
4. Zdobywa świadomość dynamicznego charakteru i umiejętność kontrolowania poszczególnych faz rozwoju związku interpersonalnego.
5. Zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej.
6. Kształci umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktów i unikania postępowania destrukcyjnego.
7. Zdobywa świadomość i umiejętność efektywnego posługiwania się władzą w relacjach interpersonalnych.
Kryteria oceniania
Oceniana jest wiedza teoretyczna i rozumienie procesu komunikacji interpersonalnej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. – Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Rebis, Poznań, 2006.
2. Głodowski W.(1999) Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych. Hansa Communication, Warszawa.
3. Głodowski W.(2006) Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication Warszawa.
4. Głodowski W. (1999) Wywiad czyli rozmowa na temat., Hansa Communication Warszawa.
5. Em Griffin – Podstawy komunikacji społecznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
6. Morreale S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. – Komunikacja między ludźmi . Wydawnictwo Naukowe PWN;
7. Nęcki Z.(1992) Komunikowanie interpersonalne. Ossolineum, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: