Media i kultury kreatywne 2700-L-DM-Z4MKKR-DZI
Wykład jest poświęcony mediom w dobie dynamicznego rozwoju kultur kreatywnych. Podczas zajęć student poznaje podstawowe pojęcia, takie jak, kultury kreatywne, klastry medialne i kreatywne czy platforma ICT. Kluczowym zagadnieniem jest poznanie i zrozumienie pojęcia klasy kreatywnej, jej rozwoju oraz różnych koncepcji jej tworzenia. W celu zrozumienia złożoności i odrębności kultur kreatywnych omawiane są koncepcje: branż kreatywnych, miasta kreatywnego i gospodarki kreatywnej.
Obszarem tematycznym zajęć objęte są klastry i sąsiedztwa kreatywne, które pobudzają rozwój nowych form mediów i kultur organizacyjnych. Zmiany kulturowe wpływają tym samym na zmiany technologiczne i społeczne, które powodują widoczne przejście od kultury zarządzania w paradygmacie industrialnym (media masowe) do postindustrialnego (media cyfrowe). Podczas zajęć poruszana jest tematyka badawcza dotycząca specyfiki nowych mediów, nowych praktyk i kompetencji medialnych, innowacyjności technologicznej i otwartych innowacji.
Media i kultury kreatywne wpływają również na wytwarzanie nowych modeli biznesowych w mediach online, dlatego omawiany jest obszar środowisk startupowych i kultur organizacyjnych w mediach. Zmiany w kulturach kreatywnych mają odzwierciedlenie w koncepcji piątej ewolucji przemysłowej, która zwłaszcza w czasach po-pandemicznych, odgrywa coraz większą rolę w badaniach nad mediami i komunikacją.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę obejmującą operacjonalizację pojęć związanych z mediami i kulturami kreatywnymi. Ma wiedzę o procesie rozwoju klasy kreatywnej i jej wpływie na ewolucję mediów oraz kultur kreatywnych w XXI w. Student posiada wiedzę dotyczącą specyfiki nowych mediów, a w szczególności nowych praktyk komunikacyjnych, platformizacji oraz startupów medialnych.
Student potrafi określić i odróżnić od siebie koncepcje klasy kreatywnej, branż kreatywnych, miast kreatywnych oraz gospodarki kreatywnej. Student potrafi dokonać analizy miasta i dystryktów, pod kątem występowania klastrów kreatywnych i tworzonych w nich startupów medialnych. Student potrafi wykazach etapy rozwoju rewolucji przemysłowych, z naciskiem na specyfikę piątej rewolucji przemysłowej, typowej dla XXI wieku.
Student posiada kompetencje w posługiwaniu nomenklaturą typową dla kultur kreatywnych i nowych form mediów. Student wykazuje gotowość do podjęcia pracy w branży kreatywnej ukierunkowanej na media i komunikację. Student ma wrażliwość na aspekt szeroko rozumianej kreatywności i innowacyjności.
Kryteria oceniania
- zaliczenie w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
- oceny pozytywne nie mogą być poprawiane
Literatura
• Amabile, Teresa M., Mary Ann Collins , Regina Conti and Elise Phillips (1996) Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity. Boulder, CO: Westview Press.
• Deuze, M. (2007). Convergence culture in the creative industries. International Journal of Cultural Studies, 10(2), 243–263.
• Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How it’s transforming work, leisure, community and everyday life, New York: Perseus Book Group.
• Flew, T. (2013). Creative Industries and Urban Development: Creative Cities in the 21st Century. Routlage.
• Głowacki, M., Jackson, L. (2018), Towards Advanced Media Ecologies, MediaRoad project.
• Głowacki, M., Jackson, L. (2019), Organisational Culture of Public Service Media: People, Values, Processes. Project Report. Warsaw and London.
• Głowacki, M. (2020), The Fabric of Creative Cultures: How Creative Clusters Connect with their Neighbourhood in Warsaw's Districts of Praga. In: M. Komorowski, I. Picone (eds.), Creative Clusters Development: Governance, Place-Making and Entrepreneurship. Routledge: Regional Studies Association, 145–155.
• Harris, A. (2014). The creative turn: Toward a new aesthetic imaginary. Rotterdam: Sense.
• Harris, A. (2016). Creativity, religion, and youth cultures. New York: Routledge.
• Keith Simonton, D. (2003). Creative Cultures, Nations and Civilizations. Strategies and Results in Group Creativity: Innovation through Collaboration Eds. P.B. Paulus, B. A. Nijstad, pp. 304-320. Oxford University Press.
• Jackson, L., Głowacki, M. (2019), Creative Media Clusters - Findings, MediaRoad project.
• Mihelj, S., & Huxtable, S. (2018). From Media Systems to Media Cultures: Understanding Socialist Television. In From Media Systems to Media Cultures: Understanding Socialist Television (Communication, Society and Politics, p. Iii). Cambridge: Cambridge University Press.
• Mikucki, J. (2021). Media w smart city. Aspra.
• Sefton-Green J., Soep E. (2007). Creative Media Cultures: Making and Learning Beyond the School. In: Bresler L. (eds) International Handbook of Research in Arts Education. Springer International Handbook of Research in Arts Education, vol 16. Springer, Dordrecht.
• Xu, X., Lu, Y., Vogel-Heuser, B., Wang, L. (2021), Industry 4.0 and Industry 5.0—Inception, conception and perception, Journal of Manufacturing Systems, Vol. 61,pp. 530-535.
• European Commission, Culture and Creativity, https://culture.ec.europa.eu/pl/sectors/sektor-kultury-i-sektor-kreatywny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: