Komunikacja wizualna 2700-L-DM-Z4KOMI-PRM
Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji wizualnej. Jej znaczenie dla różnych typów komunikowania od interpersonalnego po komunikowanie masowe. Komunikacja wizualna w różnych dyscyplinach wiedzy w sferze teorii i praktyki ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w dziennikarstwie, public relations, propagandzie, reklamie, marketingu. Sposoby oddziaływania poprzez obrazy na odbiorcę, metody perswazji wizualnej i propagandy.
Analiza procesów komunikacji wizualnej z perspektywy nadawców i odbiorców. Zasady projektowania przekazów wizualnych. Ich znaczenie w poszczególnych dyscyplinach wiedzy. Rola identyfikacji wizualne w biznesie public relations, dziennikarstwie. Znaczenie logotypów, kolorystyki, infografik, prezentacji, systemów reklamowych, całościowych systemów identyfikacji wizualnej w działalności m.in. społecznej i biznesowej.
Koncepcje piękna i zastosowanie sztuki w obszarze promocji i marketingu. Znaczenie komunikacji wizualnej w kulturze, sztuce i sporcie i tworzeniu grup społecznych posługujących się podobnymi kodami i identyfikacją wizualną. Komunikacja wizualna w interakcjach społecznych, m.in. techniki autoprezentacji, wystąpienia publiczne, rola rekwizytów, dress code.
Rosnąca rola technik wizualnych w dzisiejszym świecie. Trendy rozwojowe. Rozwój kultury obrazkowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Wiedza dotycząca roli komunikacji wizualnej w różnych dziedzinach, ze szczególnym uwzględnieniem dziennikarstwa, public relations, propagandy, reklamy i marketingu.
• Znajomość sposobów oddziaływania poprzez obrazy na odbiorcę, metody perswazji wizualnej i propagandy.
• Znajomość zasad tworzenia systemów identyfikacji wizualnej i ich znaczenia dla nadawców i odbiorców.
• Umiejętność analizy przekazów wizualnych we wszelkich typach komunikacji i krytycznej interpretacji treści obrazów.
• Podstawowa umiejętność przygotowania własnego przekazu wizualnego z wykorzystaniem wybranych szczegółowych zasad projektowania wizualnego.
• Znajomość procesów i trendów komunikacji wizualnej.
Umiejętności
• Oceny skuteczności komunikacji wizualne
• Doboru narzędzi komunikacji
Inne kompetencje
• Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji wizualnej
Kryteria oceniania
50 proc. projekt własny; 50 obecność i aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. K.J. Rychter, Z.Chmielewski, D.Tworzydło., Tożsamość wizualna. Znak, system, wizerunek., Newsline Sp z o.o. Rzeszów 2012
2. E. Witek. Komunikacja wizualna. Nowoczesne narzędzia, Wydawnictwo Astrum Sp. Z o.o. 2015
3. Sarzyńska-Putowska J, Komunikacja wizualna. Wybrane zagadnienia. Fundacja im. Joanny Sarzyńskiej-Putowskiej, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 2002
4. red. A Obrębskiej Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej, Primum Verbum, Łódź 2009.
5. M.Bronowicz, Komunikacja wizualna., Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2014
6. Bo Bergstrom, Komunikacja Wizualna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2009
7. red. nauk. K. Wolny-Zmorzyński, Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013
8. red. nauk. K. Wolny-Zmorzyński, Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013
9. G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: