Specjalizacja audiowizualna 2700-L-DM-Z3SPAW-DZI
Zajęcia w ramach specjalizacji audiowizualnej prowadzone są przez 3 semestry; łącznie 180 godzin. Każda z dwóch części specjalizacji: telewizyjna i radiowa trwa po 90 godzin (1,5 semestru). Grupa jest podzielona na dwie mniejsze grupy – każda z nich realizuje najpierw jeden, potem drugi segment.
Zajęcia prowadzone w części telewizyjnej (w studiu tv i pracowni komputerowej) mają za zadanie łączyć wiedzę przekazywaną za pomocą prezentacji i analizy audycji z praktyką doświadczonych dziennikarzy różnych specjalności telewizyjnych oraz operatorów obrazu, realizatorów wizji i montażystów prowadzących poszczególne moduły tematyczne.
Podczas zajęć studenci i studentki poznają specyfikę telewizyjnej pracy dziennikarskiej w zespołach twórczych: ekipie zdjęciowej i redakcji telewizyjnej. Uczą się współpracy z operatorami kamer oraz zapoznają z podstawowymi zasadami montażu cyfrowego. Ćwiczą praktyczne umiejętności z zakresu pracy na wizji: prowadzenie wywiadu, nagrywanie stand-up’ów, prowadzenie audycji tv, transmisje i wejścia ,,na żywo’’, itd. W trakcie zajęć studenci i studentki rejestrują także ujęcia z wykorzystaniem profesjonalnych zestawów kamerowych wypożyczanych z wydziałowego studia telewizyjnego, analizują przykłady różnych form telewizyjnych oraz prowadzą dyskusje na temat etyki dziennikarskiej.
Zajęcia części telewizyjnej prowadzone są w studiu tv, które umożliwia odtworzenie warunków profesjonalnego studia telewizyjnego, co daje możliwość prowadzenia i rejestrowania praktycznych ćwiczeń warsztatowych, np. nagrywania audycji telewizyjnych, miksowania obrazu telewizyjnego, wykorzystania wirtualnej scenografii, itd.
Na część telewizyjną specjalizacji audiowizualnej składa się 5 modułów zajęciowych: news, sztuka operatorska, montaż, zawód prezenter, serwis informacyjny/widowisko tv.
Celem części radiowej jest przekazanie studentom i studentkom podstawowych umiejętności potrzebnych do podjęcia pracy w radiu.
Część teoretyczna zajęć odbywa się w formie dyskusji na wcześniej zapowiedziany temat, wymaga aktywnego udziału osób uczestniczących w zajęciach. Znacznie obszerniejsza część praktyczna zajęć odbywa się w studiu radiowym lub sali dydaktycznej, wyposażonej pod kątem specjalizacji (sprzęt komputerowy, specjalistyczne programy oraz sprzęt reporterski i emisyjny).
Część teoretyczna - obejmuje zagadnienia związane z warsztatem dziennikarza radiowego, poznanie i krótkie omówienie poszczególnych gatunków radiowych oraz wybranych zagadnień z różnych dziedzin (np. prawo, etyka zawodowa) przydatnych podczas późniejszego wykonywania zawodu. Zajęcia prowadzone w formie krótkiego wprowadzenia i dyskusji. Dużo pracy samodzielnej studentów – przygotowywanie zagadnień do omówienia, wyszukiwanie informacji na podany temat, selekcja informacji.
Część praktyczna zajęć odbywa się w studiu radiowym lub sali komputerowej. Podczas tych zajęć studenci mają możliwość przejścia prób mikrofonowych, zapoznania się z wybranymi zagadnieniami technicznymi (prezentacja i obsługa wybranych programów komputerowych, przydatnych w pracy dziennikarza radiowego, obsługa sprzętu reporterskiego i emisyjnego) oraz ćwiczenia logopedyczne. W części praktycznej zajęć nacisk kładziony jest przede wszystkim na jak największą różnorodność ćwiczeń. Uczestnicy mają dzięki temu możliwość wypróbowania swoich umiejętności w tworzeniu różnych gatunków radiowych. Z kolei obsługa sprzętu reporterskiego uczy nie tylko kwestii technicznych, pozwala też na sprawdzenie predyspozycji uczestnika do pracy z ludźmi, uczy formułowania i zadawania pytań oraz selekcji materiału. Próby mikrofonowe oswajają uczestników ze studiem, uczą odpowiednich zachowań, pozwalają ocenić mocne i słabe strony.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student/ka zna konstrukcję podstawowych telewizyjnych i radiowych form gatunkowych – informacyjnych i publicystycznych.
Student/ka posiada wiedzę na temat segmentu telewizyjnego i radiowego w polskich mediach publicznych i komercyjnych.
Student zna słownictwo branżowe związane z segmentem telewizyjnym i radiowym.
Student/ka zna zasady działania sprzętu radiowego i telewizyjnego (studyjnego i mobilnego).
Student/ka posiada ogólną wiedzę o historii i teraźniejszości telewizji i radiofonii w Polsce
UMIEJĘTNOŚCI:
Absolwent/ka potrafi zastosować podstawowe gatunki dziennikarskie w codziennej pracy, uwzględniając specyfikę przekazu w radiu i telewizji.
Absolwent/ka potrafi obsługiwać sprzęt studyjny i mobilny używany w radiu i telewizji.
Absolwent/ka potrafi obsługiwać wybrane programy komputerowe służące do montażu obrazu i dźwięku oraz do emisji, używane w radiu i telewizji.
INNE KOMPETENCJE:
Absolwent/ka rozumie, na czym polega praca dziennikarza radiowego i telewizyjnego, zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności i stosowania się do zasad etyki zawodowej, a także roli mediów wobec ich odbiorców.
Absolwent/ka potrafi odróżnić przekaz informacyjny od publicystycznego oraz promocyjnego lub reklamowego.
Absolwent/ka zna mechanizmy manipulacji w przekazie telewizyjnym lub radiowym i wie, jak ich unikać.
Kryteria oceniania
METODY DYDAKTYCZNE:
- symulacja,
- metody ćwiczebne również z wykorzystaniem oprogramowania (moduł montaż),
- opis,
- prezentacja,
- ćwiczenia w studiu radiowym i telewizyjnym, a także poza studiem (np. w plenerze).
KRYTERIA OCENIANIA:
Przedmiot w każdym z semestrów kończy się zaliczeniem na ocenę.
Podstawowym merytorycznym kryterium oceny jest aktywność na zajęciach i co najmniej dostateczne wykonywanie zleconych zadań.
Ze względu na warsztatowy charakter zajęć obecność jest podstawowym elementem formalnym branym pod uwagę przy zaliczeniu przedmiotu. Liczba dopuszczalnych nieobecności nie może przekroczyć dwóch bez względu na ich przyczynę.
W części telewizyjnej ocen cząstkowych dokonują osoby prowadzące poszczególne moduły. W segmencie radiowym ocenie podlega całość pracy w danym semestrze lub jego części. Oceny finalnej, na podstawie ocen cząstkowych z modułu telewizyjnego i oceny z modułu radiowego, dokonują koordynatorzy przedmiotu: dr Monika Kożdoń-Dębecka i red. Marcin Lewicki, a następnie wstawiają ocenę finalną do systemu USOS.
Literatura
Bloch Jagoda, Telewizyjne serwisy informacyjne. Zmiany w sposobie czytania od czasów PRL do III RP, Warszawa 2018
Godzic Wiesław, Telewizja i jej gatunki. Po "Wielkim bracie", Universitas, 2004
Kamel Tomasz, Jak występować publicznie...nie tylko w telewizji, Wydawnictwo G+J, 2019
Skworz Andrzej, Niziołek Andrzej ,Biblia dziennikarstwa, Wydawnictwo Znak, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: