Podstawy public relations 2700-L-DM-Z1PPRE
Tematyka wykładu
Public relations: uwarunkowania historyczne, definicje PR, PR a dziedziny pokrewne. Zadania PR. Wizerunek, reputacja a tożsamość.
Funkcje PR ze względu na otoczenie:
Otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne organizacji.
Zadania PR ze względu na rodzaj otoczenia organizacji.
Wizerunek, reputacja a tożsamość. Typy wizerunku. Elementy tożsamości organizacji. Czynniki niewizualne tożsamości.
Komunikowanie się w public relations.
Media relations.
Kryzys organizacji w perspektywie public relations.
Sponsoring, lobbying, human relations.
Organizacyjne aspekty działań PR: wewnętrzne działy PR organizacji.
Badania w PR.
Rynek usług PR.
Organizacje branżowe PR.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu „Podstawy public relations” student jest gotowy do dalszych, bardziej zaawansowanych zajęć z public relations, posiada wiedzę teoretyczną, warsztatową i praktyczną, która pomoże w rozwoju akademickim i profesjonalnym w obszarze komunikowania w różnych sektorach:
(WIEDZA)
1. Potrafi zdefiniować, czym jest public relations, jak powstało i jakie są jego związki z zarządzaniem i z innymi dziedzinami komunikowania.
2. Wie, jak wygląda zarządzanie komunikowaniem, jakie sposoby prowadzenia public relations występują w praktyce w sektorze publicznym, komercyjnym i pozarządowym.
3. Wie, z jakich elementów składa się proces budowania strategii komunikowania i jakimi narzędziami i technikami komunikowania należy się posługiwać dla osiągnięcia założonych celów strategicznych.
4. Jest w stanie przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej danej organizacji, wskazać jej interesariuszy i najskuteczniejsze sposoby trafieni do nich.
5. Wie, jakie cele można osiągnąć przy pomocy działań komunikacyjnych, a które pozostają poza zasięgiem public relations.
6. Potrafi definiować pojęcie public relations i pojęcia pokrewne. (K_W02)
(UMIEJĘTNOŚCI)
1. Umie przeprowadzić analizę branży i sytuacji komunikacyjnej wybranej instytucji jako podstawę do opracowania planu public relations.
2. Umie skorzystać ze wskazanych lektur, serwisów, raportów i innych źródeł informacji do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie komunikowania i public relations.
3. Potrafi wykorzystać studia przypadków i dobre praktyki public relations w pracy na rzecz swoich zleceniodawców, klientów i pracodawców.
4. Umie wskazać priorytetowe publiczności i hierarchię potrzeb komunikacyjnych zleceniodawców i klientów na podstawie dostępnych narzędzi analitycznych, sondaży, wywiadów i innych metod.
(INNE KOMPETENCJE)
1. Rozumie rolę komunikowania i public relations w organizacji, ich wpływ na osiąganie celów strategicznych i na powodzenie organizacji.
2. Jest w stanie przedstawić szefom i menedżerom organizacji potrzebę prowadzenia świadomych i zaplanowanych działań public relations, a także aktywnie włączyć się w planowanie i wdrażanie programu komunikowania.
3. Posługuje się standardami profesjonalnego public relations i przestrzega zasad etyki PR sformułowanych w kodeksach tej dyscypliny.
4. Przyczynia się do podniesienia poziomu fachowego branży public relations, a dzięki zajęciom uniwersyteckim rozpowszechnia wiedzę, umiejętności i metody badań wypracowane przez teoretyków w Polsce i na świecie.
Kryteria oceniania
Test "prawda/fałsz" / online
Skala ocen:
90-100% 5,0
80-89% 4,5
70-79% 4,0
60-69% 3,5
50-59% 3,0
0-49% 2,0
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Prasa branżowa – PRESS.pl, proto.pl, wirtualnemedia.pl, publicrelations.pl
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, WK, Warszawa 2015
Black S., Public relations, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999
Seitel P. F., Public relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003
Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Poltext, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: