Słowo wobec fotografii 2700-L-DM-D6SŁFO-FPR
Podczas zajęć studenci zapoznają się z reportażem w sposób teoretyczny i praktyczny. Poznają historię, strukturę i rodzaje reportażu, konstrukcję językową, miejsca jego występowania, najlepszych autorów i prasowe przykłady z tego gatunku. W czasie zajęć praktycznych zdobywają umiejętności pozwalające na samodzielne próby tworzenia poszczególnych elementów składowych tego gatunku. W finale tworzą własny reportaż towarzyszący fotoreportażowi. Ważna jest korelacja tekstu i obrazu - reportaże pisane na zajęciach towarzyszą studenckim fotoreportażom realizowanym w pracowniach fotograficznych Katedry Fotografii i Genologii Dziennikarskiej.
Ponadto studenci nauczą się jak skonstruować pod względem redakcyjnym pracę licencjacką, jak zasygnalizować, rozwinąć i uzasadnić zawarte w niej tezy, jak stworzyć bibliografię i właściwie cytować.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza: potrafi rozpoznać reportaż na tle innych form
pisemnych wypowiedzi, zna jego genezę, językową konstrukcję,
cechy charakterystyczne, rodzaje, zna też autorów cenionych za reportaże - potrafi podać przykłady ich twórczości;
Umiejętności: samodzielnie konstruuje i pisze reportaż prasowy towarzy-szący fotoreportażowi, zdjęciu rodzajowemu lub zdjęciu portretowe-mu/zdjęciom portretowym; prawidłowo konstruuje pod względem zawartości tekstowej pracę licencjacką;
Inne kompetencje: wie co to intertekstualność i potrafi prawidłowo wpro-wadzać i stosować dialogi na potrzebę własnej narracji; prawidłowo cytuje i przytacza wypowiedzi ludzi (bohaterów reportażu) i fragmenty innych utworów; potrafi dostosować długość tekstu do wymagań zamawiającego redaktora.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę, na którą składają się:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie, frekwencja, aktywność) - 25 proc.
- śródsemestralne pisemne teksty kontrolne - 20 proc.
- pisemna praca semestralna (reportaż) - 55 proc.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Herman Wilga, Interpunkcja i składnia. Poradnik dla tych, którzy pierwszy raz…, Pazdro 2015;
Edward Polański, Zasady pisowni i interpunkcji/ PRAKTYCZNY POMOCNIK STUDENTA, PWN 2008;
Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Reportaż, jak go napisać?, WSiP 2004;
Mariusz Szczygieł (pod red.), 100/XX. Antologia polskiego reportażu XX wieku, Wydawnictwo Czarne 2014;
Zygmunt Ziątek Nowa formuła reportażu społecznego, Katarzyna Buszkowska Reportaż w komunikacji z czytelnikami i Fotografia reportażowa w relacji z tekstem, oraz Anna Jakubas Reportaż wirtualny. Nowe dziennikarstwo internetowe [w] Literatura bez fikcji. Między sztuką a codziennością, w stronę nowej syntezy (3), red. M.Hopfinger, Z.Ziątek, T.Żukowski, IBL PAN 2018;
UZUPEŁNIAJĄCO:
Hanna Krall, Fantom Bólu. Reportaże wszystkie, Wydawnictwo Literackie 2017;
Agnieszka Wójcińska, Reporterzy bez fikcji, Wydawnictwo Czarne 2011;
Filip Spronger, Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wydawnictwo Czarne 2013;
Alfred Ligocki, Czy istnieje fotografia socjologiczna?, Wydawnictwo Literackie 1987;
Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Świat Książki 2016.
Ponadto bieżące reportaże towarzyszące fotoreportażom w Polityce (dział Na własne oczy), Dużym Formacie GW, National Geographic, na stronie TESTIGO Documentary i in., wskazane np. przez uczestników zajęć;
Także: Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Uniwersytet Warwszawski 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: