Materiały i teksty PR 2700-L-DM-D4MITP-PRM
Przedmiot ma charakter warsztatowy, a jego uczestnicy będą wykonywali zadania (głównie pisarskie) z tygodnia na tydzień, także w sali ćwiczeniowej. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych studentów w obszarze materiałów i tekstów public relations. Formuła zajęć zakłada wybranie przez każdego uczestnika jednego klienta (instytucji, firmy etc.), dla którego będą opracowane różne formy wypowiedzi stosowane w public relations.
Jak dowodzą wyniki badań w środowisku praktyków i teoretyków public relations, umiejętność sprawnego wypowiadania się, przede wszystkim w formie pisemnej, jest podstawową kwalifikacją specjalisty public relations na wszystkich etapach kariery i pomaga w osiągnięciu jej kolejnych szczebli. W każdej organizacji (instytucji publicznej, jednostce samorządowej, przedsiębiorstwie, placówce kulturalnej, edukacyjnej, stowarzyszeniu, fundacji etc.) odbywa się przekazywanie informacji i komunikatów bezpośrednio i za pomocą różnych narzędzi, również z wykorzystaniem multimediów, obrazu, wideo, co wiąże się z koniecznością ich wcześniejszego zaplanowania, opracowania i zredagowania. Takie zadania są zwykle wykonywane na rzecz organizacji, firmy, stowarzyszenia czy instytucji przez specjalistów public relations, którzy mogą je wypełniać jako zatrudnieni pracownicy, członkowie albo jako zewnętrzni doradcy.
Skuteczne komunikowanie przy pomocy materiałów i tekstów public relations oznacza nie tylko sprawność językową i warsztatową w pisaniu, ale również umiejętność wskazania odbiorców (interesariuszy) zainteresowanych danym tematem czy zagadnieniem oraz dobrania odpowiednich form wypowiedzi dla poszczególnych grup adresatów. Dlatego wprowadzeniem do zajęć będzie ocena dotychczasowego sposobu komunikowania klienta z otoczeniem, a następnie zasugerowanie zestawu technik, narzędzi i materiałów, które należy stosować w komunikowaniu z interesariuszami.
Duża część materiałów i tekstów public relations, omawianych i opracowywanych podczas zajęć jest na tyle uniwersalna, że znajduje zastosowanie niemal w każdej organizacji czy firmie. Dotyczy to np. informacji dla mediów, materiałów przeglądowych, backgrounderów, sylwetek, biogramów, wywiadów, pytań i odpowiedzi, raportów branżowych, sprawozdań finansowych, tekstów wypowiedzi publicznych, pism oficjalnych (odpowiedzi, zaproszeń, polemik etc.), materiałów do blogów, mediów społecznościowych, internetu, użycia słowa w komunikacji wizualnej (infografiki, podpisy, teksty do wideo), wykorzystania badań opinii, sondaży (w tym internetowych) w komunikowaniu z mediami i innymi interesariuszami. Dlatego pełny zestaw materiałów i tekstów, opracowanych podczas zajęć będzie stanowił świadectwo kompetencji zdobytych przez uczestników, a także portfolio, którym studenci będą mogli się wylegitymować w trakcie poszukiwania stażu albo stałej posady.
Warsztatowa formuła zajęć oznacza też ścisłe przestrzeganie standardów profesjonalnych PR, w tym przede wszystkim terminowe przedkładanie prac. Przedmiot „Materiały i teksty PR” jest kolejnym etapem rozwoju warsztatu i wiedzy fachowej studentów I stopnia, przydatnym w pracy zawodowej i podczas praktyk, a także zachętą do zdobywania dalszych kompetencji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu „Materiały i teksty public relations” student posiada wiedzę, umiejętności warsztatowe i inne kompetencje do przygotowania form wypowiedzi używanych w public relations, a także do ich dopasowania do potrzeb publiczności i interesariuszy klienta (instytucji, organizacji, stowarzyszenia):
(WIEDZA)
1. Zna formy wypowiedzi stosowane w praktyce public relations, w różnych sektorach (publicznym, biznesie, organizacjach pozarządowych i społecznych), zna okoliczności, w których należy używać konkretnych materiałów w komunikowaniu z otoczeniem.
2. Zna realne przykłady skutecznego komunikowania interpersonalnego, przy pomocy mediów masowych, własnych, społecznościowych, internetowych, pozyskanych i zakupionych, a także reguły wykorzystania różnych mediów zależnie od sytuacji.
3. Jest w stanie przekazywać różne wiadomości o firmie, instytucji lub stowarzyszeniu, opinie i komentarze w imieniu swojego zleceniodawcy.
4. Wie, jak przygotować stosowne materiały, komunikaty i teksty public relations dla wybranej instytucji, organizacji, firmy, włączyć się w dialog przy pomocy mediów społecznościowych, jest w stanie opracować długofalową strategię informacyjną dla klienta i zrealizować ją przy pomocy znanych narzędzi.
5. Zna standardy profesjonalne i etyczne obowiązujące w public relations, rozumie wagę terminowości, dokładności i strategicznego myślenia w przygotowaniu materiałów do komunikowania z publicznościami.
(UMIEJĘTNOŚCI)
1. Umie wykorzystać narzędzia analityczne do określenia potrzeb komunikacyjnych publiczności, a także ocenić dotychczasowe działania (materiały, komunikaty, strony internetowe, wypowiedzi publiczne etc.) swojego klienta.
2. Umie wykorzystać wzorce, punkty odniesienia, źródła informacji, literaturę fachową, serwisy i strony internetowe dla przygotowania skutecznych materiałów public relations dla swojego klienta i jego interesariuszy.
3. Wie, jak przygotować różne materiały i teksty omawiane w ramach zajęć, umie zrobić użytek z przedstawionych reguł, dyskusji nad tekstami, interakcji z innymi uczestnikami i ze wskazówek prowadzącego.
4. Jest w stanie działać pod presją czasu i terminów, a jednocześnie umie przedstawiać kolejne wersje materiałów i tekstów, również w wyniku prowadzonych na bieżąco testów i konsultacji z interesariuszami.
(INNE KOMPETENCJE)
1. Rozumie rolę warsztatu pisarskiego i dziennikarskiego w public relations i w komunikowaniu, jest w stanie uzasadnić potrzebę prowadzenia określonych działań komunikacyjnych wobec szefów firmy, instytucji lub organizacji.
2. Wykazuje gotowość do współuczestniczenia w opracowaniu strategii komunikowania danej organizacji, instytucji lub firmy, umie współdziałać z fachowcami z innych komórek i działów.
3. Dzięki wiedzy i kompetencjom zdobytym podczas zajęć może podnieść swoją wartość na rynku pracy i propagować wysokie standardy profesjonalne.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, wykonywania zadań i ćwiczeń, zaliczenie prac praktycznych. Realizacja praktycznych pracy zaliczeniowych przygotowywanych na zajęciach.
Literatura
1. J. Foster (2012). Writing Skills for Public Relations. Style and technique for mainstream and social media. Kogan Page, London, Philadelphia, New Delhi.
2. S. Kuehn, A. Lingwall (2018). The Basics of Media Writing. A Strategic Approach. Sage, CQ Press, Thousand Oaks, London, New Delhi, Singapore.
3. C. Marsh, D. Guth, B. P. Short (2016). Strategic Writing. Multimedia Writing for Public Relations, Advertising and More. Routledge, New York, London.
4. D. Newsom, J. Haynes (2011). Public Relations Writing: Form & Style. Wadsworth Publishing, Australia...
5. D. Wilcox (2009). Public Relations Writing and Media Techniques. Pearson, Allyn & Bacon, New York.
6. E. Wilcz-Grzędzińska, T. Wróblewski (2011). Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora. Ossolineum, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: