IT 2700-L-DM-D4IT-DZI
WYKŁAD
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT w odniesieniu do mediów i ich funkcjonowania online. Przedstawiona jest ewolucja sieci internetowej głównie w perspektywie technologicznej. Omawiane są również zasadnicze aspekty społeczno - ekonomiczne wywołane postępem komunikacji online. Podkreślone są elementy mające istotny wpływ na media oraz ich ewolucję sieciową. Prezentowane są aktualne dane dotyczące stanu i uwarunkowań sieci internetowej. Omawiane są najważniejsze aspekty technologiczne działania komunikacji online sprzętowe, podstawowe narzędzia programowe służące gromadzeniu, przetwarzaniu i transmisji cyfrowych informacji. Podkreślana jest istota systemów i standardów zaawansowanych narzędzi IT wykorzystywanych w mediach. Wyróżniona jest problematyka różnej skali sieci komputerowych (LAN, MAN, WAN) oraz bezpieczeństwa teleinformatycznego. Sygnalizowane są także przyszłościowe zastosowania komputerów oraz mechanizmów skutecznego wyszukiwania informacji w sieci i jej pozycjonowania.Omawiane są także aspekty społeczne takie jak zasady netykiety i walki ze spamem, rozwój komunikacji od Web 1.0 do Web 3.0, roli serwisów społecznościowych w ewolucji mediów. Podkreślono znaczenie zagadnień związanych z bezpieczeństwem korzystania z zasobów online. Kurs obejmuje również zagadnienia ekonomiczne takie jak ewolucja biznesu medialnego w globalnej sieci (np. wykorzystanie Big Data i Open Data). Omawiane są elementy funkcjonowania systemów reklamowych online. Przedstawiane są podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem sztucznej inteligencji w mediach. Podkreślane są aspekty zagrożeń technologicznych i społecznych związanych z IT.
ĆWICZENIA
Technologie Informatyczne – ćwiczenia
Ćwiczenia będą się składały z 7 bloków tematycznych (w tracie zajęć bloki mogą się uzupełniać przenikać).
Wstęp do produkcji i publikacji treści we współczesnych mediach
Omówienie mechanizmów dystrybucji multimediów, z uwzględnieniem skalowalności i wysokiej jakości strumieniowania.
Analiza różnych formatów multimedialnych oraz rozdzielczości, formatów plików i kodeków wideo i dźwięku - wstęp.
Standardy wideo w mediach
Techniczne parametry i normy standaryzacyjne dla zapewnienia spójności, kompatybilności i wysokiej jakości w różnych mediach.
Podstawy techniki montażu wideo i zrozumienie narracji wizualnej.
Standardy plików dźwiękowych w mediach
Informacje o standardach formatów dźwiękowych, ich cechy techniczne, kompresja i zastosowania praktyczne.
Praktyczne wskazówki dotyczące edycji dźwięku i poprawy jakości.
Konwersja plików mediów
Proces konwersji plików wideo, dźwiękowych i graficznych w celu dostosowania ich do różnych potrzeb i platform medialnych.
Omówienie podstaw projektowania graficznego i narzędzi stosowanych w przygotowaniu projektów multimedialnych.
Sieci komputerowe a treści multimedialne
Kluczowe aspekty związane z dystrybucją treści w sieciach komputerowych, szybkość, przepustowość, nadawanie, tryby transmisji.
Podstawy Sztucznej Inteligencji
Terminologia i narzędzia związane z Sztuczną Inteligencją w kontekście projektowania, implementacji i analizy systemów AI.
Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji w mediach
Praktyczne zastosowanie aplikacji i zasobów internetowych wspomaganych Sztuczną Inteligencją w optymalizacji procesów produkcyjnych, redakcyjnych i dystrybucji treści.
Na zajęciach będziemy korzystać z programów z pakietu Adobe Creative oraz bezpłatnych programów, aplikacji z internetu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego efekty uczenia się są następujące:
WIEDZA:
Mechanizmy dystrybucji multimediów: Zrozumienie skalowalności i wysokiej jakości strumieniowania multimediów, uwzględniając różnice pomiędzy tradycyjnymi platformami telewizyjnymi a siecią internetową.
Ekonomia dystrybucji treści cyfrowego przekazu medialnego: Zrozumienie, jak optymalizować proces dystrybucji w modelach strumieniowych.
Formaty multimedialne: Wstępne zrozumienie różnych formatów multimedialnych - tekst, obraz, dźwięk, wideo. Analiza rozdzielczości, formatów plików i kodeków wideo oraz dźwięku.
Standardy wideo w mediach: Zrozumienie technicznych parametrów i norm standaryzacyjnych stosowanych w branży medialnej mających na celu zapewnienie spójności, kompatybilności i wysokiej jakości wideo w różnych mediach, takich jak telewizja, kino, i platformy strumieniowe.
Standardy plików dźwiękowych w mediach: Zrozumienie standardów formatów dźwiękowych w mediach, identyfikacja norm i parametrów technicznych wykorzystywanych w różnych kontekstach medialnych.
Konwersja plików wideo, plików dźwiękowych i grafiki w mediach: Zrozumienie procesu konwersji plików wideo, dźwiękowych i graficznych w mediach, co obejmuje zmianę kodowania, kompresję, oraz optymalizację parametrów technicznych.
Sieci komputerowe a treści multimedialne: Zrozumienie kluczowych aspektów związanych z dystrybucją treści multimedialnych, w kontekście sieci komputerowych, obejmujące szybkość sieci, przepustowość, transfer danych, nadawanie - broadcast, tryby transmisji - duplex oraz wielorozgłaszanie -multicast.
Podstawowe pojęcia związane ze Sztuczną Inteligencją: Zrozumienie podstawowych terminów, definicji wykorzystywanych w dziedzinie Sztucznej Inteligencji obejmujące konceptualne i techniczne aspekty tej dyscypliny, oraz kluczowe narzędzia i technologie wykorzystywane w praktyce.
Użyteczność aplikacji i zasobów internetowych wspomaganych Sztuczną Inteligencją w pracy w mediach: Zrozumienie praktycznego wykorzystania aplikacji oraz zasobów internetowych, które korzystają z technologii Sztucznej Inteligencji, w kontekście ich roli w działalności mediów.
UMIEJĘTNOŚCI:
* Tworzenie i publikowanie treści multimedialnych, włączając zrozumienie mechanizmów dystrybucji, takich jak skalowalność i wysoka jakość strumieniowania multimediów.
* Optymalizacja procesu dystrybucji treści cyfrowego przekazu medialnego w modelach strumieniowych.
* Analiza różnych formatów multimedialnych, obejmująca tekst, obraz, dźwięk, i wideo, włączając rozdzielczość, formaty plików, kodeki wideo, oraz dźwięk.
* Zrozumienie i stosowanie technicznych parametrów i norm standaryzacyjnych w branży medialnej, takich jak rozdzielczość obrazu, formaty kompresji, częstotliwość odświeżania, kodeki wideo, i protokoły transmisji.
* Stosowanie standardów formatów dźwiękowych w mediach, włączając najpopularniejsze formaty plików dźwiękowych, ich cechy techniczne, stopień kompresji, i praktyczne zastosowania.
* Przeprowadzanie procesu konwersji plików wideo, dźwiękowych i graficznych w mediach, obejmując zmianę kodowania, kompresję, i optymalizację parametrów technicznych.
* Zrozumienie kluczowych aspektów związanych z dystrybucją treści multimedialnych w sieciach komputerowych, takich jak szybkość sieci, przepustowość, transfer danych, nadawanie i tryby transmisji.
* Prawidłowa komunikacja, efektywne projektowanie, implementacja i analiza systemów opartych na Sztucznej Inteligencji.
* Praktyczne wykorzystanie aplikacji i zasobów internetowych opartych na Sztucznej Inteligencji w mediach.
DODATKOWE KOMPETENCJE:
Zrozumienie mechanizmów dystrybucji multimediów:
Skalowanie i strumieniowanie multimediów z uwzględnieniem różnic między platformami telewizyjnymi a internetowymi.
Zrozumienie standardów wideo w mediach:
Poznanie parametrów technicznych i norm standaryzacji wideo dla spójności, kompatybilności i wysokiej jakości.
Zrozumienie standardów plików audio w mediach:
Identyfikacja standardów formatów audio oraz ich parametrów w różnych kontekstach medialnych.
Zrozumienie procesu konwersji plików multimedialnych:
Umiejętność konwertowania formatów danych multimedialnych dla różnych potrzeb i platform medialnych.
Praktyczne umiejętności zastosowania:
Przygotowywanie krótkich materiałów multimedialnych z dostosowaniem parametrów technicznych do wymagań projektu.
Zrozumienie działania sieci komputerowych i ich wpływu na treści multimedialne:
Poznanie kluczowych aspektów dystrybucji treści multimedialnych w sieciach komputerowych.
Zrozumienie podstawowych pojęć związanych ze sztuczną inteligencją (AI):
Poznanie terminologii i narzędzi wykorzystywanych w sztucznej inteligencji.
Zrozumienie użyteczności aplikacji i zasobów internetowych wspieranych przez sztuczną inteligencję w pracy medialnej:
Zapoznanie się z praktycznym wykorzystaniem aplikacji i zasobów internetowych opartych na technologii AI w działaniach medialnych.
Biegłość w korzystaniu z bezpłatnych zasobów internetowych.
Kryteria oceniania
WYKŁAD
Test na platformie elektronicznej. Dodatkowe prace na platformie Kampus wykonane zgodne z zaleceniami mogą podwyższyć ocenę końcową.Skala ocen. Punkty / Oceny: 00-12 (2); 12,5-15 (3); 15,5-16,5 (3+); 17-18,5 (4); 19-19,5 (4+); 20-20,5 (5); 21 (6). Brak możliwości poprawiania oceny pozytywnej.
ĆWICZENIA
Na ocenę końcową składa się:
- Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
Ocena ciągła oraz zaliczenie projektu końcowego.
Wymagane spełnienie wymagań min. 66 proc.
Skala ocen: DST (51%-60%), DST Plus (61%-70%), DB (71%-80%), DB Plus (81%-90%), BDB (91%-100%)
Literatura
WYKŁAD
W. Gogołek, Wiesław Cetera, Leksykon tematyczny zarządzanie, IT, Wyd.Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa, 2014.W. Gogołek, Informatyka dla Humanistów, Wydawnictwo Kropki trzy, Warszawa 2012.W. Gogołek, Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.• Wojciechowski: ECDL. Usługi w sieciach informatycznych, MIKOM, Warszawa 2001.• Aho A.V., J.E. Hopcroft, J.D. Ullman: Algorytmy i struktury danych, Helion, Gliwice 2003.• Gogołek, Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.• M. Kopertowska: ECDL. Grafika menadżerska i prezentacyjna, MIKOM, Warszawa 2001.• M. Kopertowska: ECDL. Przetwarzanie tekstów, MIKOM, Warszawa 2001. Beach A., Kompresja dźwięku i obrazu wideo, Helion, Warszawa 2009. Antosik B., Transmisja internetowa danych multimedialnych w czasie rzeczywistym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2010. Pastuszak W., Barwa w grafice komputerowej, PWN, Warszawa 2000. Tegmark Max, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, 2019, Prószyński Media.
Na platformie COME znajdują się zaktualizowane źródła online wiedzy, z którymi student zapoznaje się na bieżąco podczas studiowania prezentowanej tematyki.
ĆWICZENIA
Literatura podstawowa:
Gogołek W., Technologie Informacyjne Mediów, ASPRA-JR, Warszawa 2005,
- Kasperski M., Boguska-Torbicz A., Projektowanie stron WWW, Helion 2008,
- Paul J., 100 sposobów na cyfrowe wideo, Helion, Gliwice 2007,
- Foley J.D., Wprowadzenie do grafiki komputerowej. WNT, Warszawa 2001,
- Fedak J., Fotografia cyfrowa od A do Z. Encyklopedia. MUZA SA, Warszawa 2006,
- Lanier T., Nichols C., Filmowanie. Podręcznik dla młodych, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010,
- Russin R.U., Downs W.W., Jak napisać scenariusz filmowy, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007,
- Samara T., Kroej i kolory pisma. Przewodnik dla grafików, PWN, Warszawa 2010,
- Beach A., Kompresja dźwięku i obrazu wideo, Helion, Warszawa 2009,
- Antosik B., Transmisja internetowa danych multimedialnych w czasie rzeczywistym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2010,
- Pastuszak W., Barwa w grafice komputerowej, PWN, Warszawa 2000,
Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media
Literatura uzupełniająca:
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion
Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media
Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion
Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie
Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing
Toffler Alvin, Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997.
Toffler Alvin, Zmiana władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1990.
Źródła internetowe:
researchgate.net - Internet Multimedia Content Distribution
journals.sagepub.com - The streaming network: Conceptualizing distribution economy
tandfonline.com - Digital streaming media distribution and transmission
umcs.pl - multimodalność mediów drukowanych
GeeksforGeeks - Audio Format
Canto - Audio file types – 7 popular options to consider
Voice123 - The best audio file formats for 2024 - VoiceTalks
eMastered - Audio File Formats: The Ultimate Guide
31 zaawansowanych pojęć i narzędzi AI
The Latest Source of AI Tools & Prompts
Analityka biznesowa wspomagana sztuczną inteligencją. ...
Big data 2016: analiza w czasie rzeczywistym ...
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: