Systemy medialne w badaniach porównawczych 2700-L-DM-D3SMBP
Konwersatorium jest poświęcone dogłębnej analizie teorii i koncepcji systemów medialnych. W tym celu studenci zapoznają się z pojęciem systemu medialnego w obszarze nauk społecznych, rolą wolności słowa i pluralizmy na rynku medialnym czy też otoczeniem zewnętrznym systemu medialnego. Kolejnym celem zajęć jest zrozumienie pojęcia i źródeł wolności słowa, a co za tym idzie, poznanie różnych metodologii badań nad wolnością słowa i mediów. Uwaga zostanie również zwrócona w kierunku metodologii badań pluralizmu na rynku medialnym, z uwzględnieniem wskaźników dla analizy porównawczej mediów na świecie.
Kluczowym celem zajęć jest poznanie koncepcji czterech teorii prasy (Siebert, F.S., Peterson, T., Schramm, W.) oraz jej kontynuacje. Podczas zajęć studenci poszerzą wiedzę w zakresie badań nad mediami i polityką, skupiając się na założeniach D. Hallina i P. Manciniego – trzech modelach systemów medialnych. Ważna jest tutaj aktualizacja założeń, dostosowana do współczesnych systemów medialnych, w tym również w krajach post-komunistycznych.
Celem konserwatorium jest poszukiwanie nowych modeli badań porównawczych systemów medialnych. W tym celu studenci poznają metodologie różnych projektów badawczych oraz poszerzą wiedzę o badania nad kulturą dziennikarską, polityką medialną oraz media publiczne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa wiedzę, niezbędną do zrozumienia specyfiki systemu medialnego, jego miejsca w systemie krajowym i międzynarodowym oraz jego otoczenia zewnętrznego. Student posiada wiedzę na ewolucji badań nad systemami medialnymi w aspekcie historycznym, kulturowym i społecznym. Student ma wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych funkcjonujących w systemie medialnym.
Student potrafi łączyć, porządkować oraz analizować różne procesy historyczne, fakty i zdarzenia dotyczące systemów medialnych w perspektywie międzynarodowej.
Student posiada umiejętność rozpoznawania celów i metodologii projektów badawczych dedykowanych badaniom porównawczym systemów medialnych.
Student wykazuje gotowość do odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy w aspekcie wykonywania zawodu w różnych systemach medialnych. Student posiada kompetencje umożliwiające analizy porównawcze systemów medialnych w różnych wymiarach jego funkcjonowania.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- prasówka nt. zmian w różnych systemach medialnych
- aktywność studenta na zajęciach
- analiza literatury przedmiotu
- dyskusja
- przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie
- zaliczenie kolokwium
- oceny pozytywne nie mogą być poprawiane
Literatura
- Art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
- Art. 19 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
- Freedom House, Freedom in the World 2023
- Brüggemann, M., S. Engesser, F. Büchel, E. Humprecht and L. Castro (2014). Hallin and Mancini Revisited. Four Empirical Types of Western Media System. Journal of Communication, Vol. 64, no 6, December 2014, 1037–1065.
- Dobek-Ostrowska B. (2007). Współczesne systemy medialne: zewnętrzne ograniczenia rozwoju, [w:] B. Dobek-Ostrowska (red.), Media masowe na świecie. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 15-36.
- Dobek-Ostrowska, B. (2019). Polish Media System in a Comparative Perspective. Media in Politics, Politics in Media. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
- Dobek-Ostrowska, B. (2015). 25 Years After Communism: Four Models of Media and Politics in Cen-tral and Eastern Europe. In: B. Dobek-Ostrowska and M. Głowacki (eds.), Democracy and Media in Central and Eastern Europe 25 Years On. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
- Donders, K. (2021). Public Service Media and the Law: Theory and Practice in Europe. London, New York: Routledge.
- Głowacki, M., and Kuś, M. (2019). Media accountability meets media polarization: a case study from Poland. In S. Fengler, T. Eberwein, M. Karmasin (eds.), Media Accountability in the Era of Post-Truth Politics. London and New York: Routledge.
- Głowacki, M. (2020). Pasts, Presents and Futures of Public Service Media: The Challenges of Adapta-tion and Change in the Age of Data. Communication Today, Vol. 11/2: 105–117.
- Hallin, D., Mancini, P. (2007). Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- IREX, Media Sustainability Index 2023.
- Jakubowicz, K. (2013). Media i demokracja w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
- Jakubowicz, K. (2011). Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, s. 185-219.
- Jakubowicz, K. (2007). Media publiczne. Początek końca czy nowy początek? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Media Pluralism Monitor 2023.
- Mrozowski M. (2010). System medialny struktura i zasady działania, [w:] Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas.
- Peruško, Z. (2013). Rediscovering the Mediterranean Characteristics of the Croatian Media System. East European Politics and Societies, Vol. 27, No. 4, 709-7262
- Reporters Without Borders, Press Freedom Index 2023.
- Siebert, F.S., Peterson, T., Schramm, W. (1956). Four Theories of The Press. University of Illinois.
- Urbaniak, P. (2011). System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego, Studia Medioznawcze, nr 2 (45).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: