Trening PR 2700-L-DM-D2TREN-PRM
Zajęcia mają charakter laboratorium, a więc łączenia dwóch kluczowych elementów tworzących kompetencje dobrego konsultanta PR: praktycznej wiedzy oraz ćwiczeń w formie warsztatów. Podstawowy model zajęć to przekazanie tej wiedzy (pierwsza godzina zajęć) i warsztaty ćwiczeniowe (druga godzina). Duży nacisk jest położony na merytoryczną interakcję prowadzącego z uczestnikami zajęć. Omówione i przećwiczone zostaną m.in. takie obszary codziennej pracy konsultanta PR jak:
• wprowadzenie do praktycznego PR – ile w praktycznym PR teorii, ile doświadczenia, ile metodologii a ile intuicji, ile etyki i ile złych zjawisk
• strategie i taktyki w PR – jak tworzyć programy PR z głową
• efektywność komunikacji – co tworzy skuteczne dotarcie do odbiorcy
• komunikacja kryzysowa
• eKryzys – wyzwania komunikacyjne w sieci, zwłaszcza w mediach społecznościowych, w tym hejt, trolling, mowa nienawiści
• relacje z mediami – istota, czy przemijająca forma PR?
• formaty pisarskie PR – informacja prasowa, backgrounder, Q&A, FAQ (różnice), oświadczenia, i inne
• sztuka komunikacji personalnej – wystąpienia, prezentacje, prelekcje
• agencja PR – jak jest zbudowana, jak funkcjonuje, jakie modele i najlepsze standardy działania; współpraca agencja-Klient (możesz być po każdej z tych stron)
• PR polityczny – zmora, czy nadzieja?
Zajęcia zakończą się sprawdzianem indywidualnie weryfikującym wybrane umiejętności i kompetencje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku zajęć tego laboratorium student uzyska następującą wiedzę, umiejętności i inne kompetencje które przedstawiono poniżej:
WIEDZA
• pozna różnorodność dziedzin PR i ich praktyczny wymiar, by móc planować swą specjalizację lub profil zawodowy w PR
• pozna podstawowe narzędzia i techniki PR – tradycyjne i nowe
• rozumie mechanizmy kryzysu wizerunkowego – w sieci i poza nią
• pozna kluczowe standardy dobrych praktyk w PR
• dowie się jak funkcjonuje agencja PR i poznaje podstawowe zasady współpracy z nią po stronie Klienta
• pozna kluczowe techniki kontaktu i relacji z dziennikarzami
• pozna wybrane metody przeciwstawiania się negatywnej lub niekorzystnej komunikacji
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi odróżnić strategię od taktyki i wie, jak zaprojektować dobrze skonstruowany projekt PR oparty na tych dwóch filarach
• pozna kluczowe techniki efektywnej komunikacji – key messages, bridging, flagging, etc
• potrafi sporządzić dobre i wartościowe dla odbiorcy przekazy w różnych formatach (oświadczenie, Q&A, informacja prasowa)
• umie podjąć właściwą reakcję wobec takich zjawisk w social media jak hejt, trolling, mowa nienawiści
INNE KOMPETENCJE
• potrafi odróżnić rzetelny PR od złego lub nieprofesjonalnego
• może popularyzować standardy profesjonalne wśród pracowników PR
• umie trafnie identyfikować komunikację z jej rzeczywistym przekazem w świecie mediów tradycyjnych i internetu, np. w programach informacyjnych, wypowiedziach polityków, atakach trolli, czy hejtoburzach
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Z uwagi na kompleksowy charakter kursu i wagę omawianych zagadnień uczestnictwo w zajęciach jest zalecane, a ich częste opuszczanie może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. Studenci będą oceniani na podstawie obecności podczas zajęć, aktywności w dyskusjach i przygotowanej prezentacji.
1. Terminowe i merytoryczne przygotowanie prezentacji w wyznaczonym terminie
2. Ważnym kryterium będzie obecność na zajęciach i aktywność w dyskusjach, rejestrowana na bieżąco przez prowadzącego.
Waga poszczególnych elementów będzie następująca:
- udział w zajęciach i aktywność w dyskusjach – 10%,
- przygotowanie prezentacji zaliczeniowej – 40%,
- kolokwium z pozytywną oceną - 50%.
Praktyki zawodowe
Nie występują.
Literatura
• Tworzydło D., Public Relations praktycznie, Newsline 2017
• Seitel F.P., Public relations w praktyce, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003
• Łaszyn A., Media i ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami, Wydawnictwo Message House, Warszawa 2015
• Leksykon Public Relations, praca zbiorowa pod redakcją naukową Jerzego Olędzkiego i Dariusza Tworzydło, Newsline Rzeszów 2008
• Łaszyn A., eKryzys. Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie, Wydawnictwo Message House, Warszawa 2020
• Smith R. D., Strategic Planning for Public Relations, Routledge, New York 2009 (3rd edition)
• Marconi J., Public Relations The Complete Guide, Thomson, Mason Ohio 2004
• Austin E.W., Pinkleton B.E., Strategic Public Relations Management. Planning and Managing Effective Communication Programs, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, New Jersey, London 2006
• Lucinda Austin & Yan Jin, Social Media and Crisis Communication, Routledge New York, 2018
• Allan i Barbara Pease, Mowa ciała, Rebis , Warszawa 2007
• Artur Schopenhauer, Erystyka, Sensus, Gliwice 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: