Materiały i teksty PR 2700-L-DM-D2MITP-PRM
Specjalista Public Relations na każdym poziomie swojej aktywności zawodowej będzie konfrontowany z umiejętnością sprawnego, jasnego i przekonywującego formułowania informacji i komunikatów, doboru czytelnych i trafiających do odbiorców argumentów oraz posługiwania się właściwym językiem przekazu. Punktem wyjścia jest identyfikacja i dobre rozpoznanie rodzajów tekstów i materiałów Public Relations, które ogrywają ważną rolę w dzisiejszej komunikacji masowej – informacja, komunikat, polemika, podziękowania, sprostowanie, wywiad, ilustracje, tabele, rankingi, filmy, listy, komunikacja w Internecie (intranet i ekstranet), sprawozdania, raporty itp. itd. Każdy rodzaj materiału i tekstu PR jest analizowany od strony teoretycznej i ćwiczony praktycznie. Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom takiego zasobu wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych aby podejmując pracę na stanowisku specjalisty Public Relations byli dobrze przygotowani do prowadzenia profesjonalnej komunikacji z grupami docelowym przy wykorzystaniu najczęściej spotykanych w praktyce materiałów i tekstów Public Relations. Ważnym elementem zajęć jest stymulowania kreatywności i oryginalności działań słuchaczy, tak aby po ukończeniu zajęć potrafili doskonalić swój warsztat i indywidualizować treść i formę opracowywanych przekazów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(Obszar wiedzy): Absolwent:
1. zna typy materiałów i tekstów używane w praktyce public relations w Polsce i na świecie, zarówno w tradycyjnym PR, jak i w mediach społecznościowych,
2. zna przykłady materiałów i tekstów używanych przez polskie i międzynarodowe instytucje, firmy i stowarzyszenia w public relations,
3. zna zasady konstruowania materiałów i tekstów public relations, strony internetowe i podręczniki, które mogą być pomocne w tym zadaniu,
4. zna standardy stosowane przez firmy, instytucje i organizacje przy opracowaniu materiałów i tekstów public relations.
(Obszar umiejętności) Absolwent:
1. odróżnia materiały i teksty public relations od form dziennikarskich i od wypowiedzi reklamowych,
2. umie wyszukiwać źródła informacji potrzebne do przygotowania materiałów i tekstów public relations,
3. umie praktycznie przygotować każdy rodzaj materiału i tekstu public relations z listy przerabianej podczas zajęć,
4. jest w stanie pracować zespołowo nad większą formą stosowaną w public relations, jak biuletyn, backgrounder lub magazyn firmowy.
(Inne kompetencje):
1. Absolwent rozumie, kiedy stosować określone typy wypowiedzi public relations i do jakich odbiorców je kierować,
2. posiada praktyczne umiejętności, które ułatwią ubieganie się o pracę i przejście ewentualnych egzaminów praktycznych i testów organizowanych przez potencjalnych pracodawców,
3. dzięki wiedzy i umiejętnościom zdobytym podczas zajęć może wpływać na kształtowanie i popularyzację profesjonalnych postaw wśród pracowników public relations
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, wykonywania zadań i ćwiczeń, zaliczenie prac praktycznych. Realizacja praktycznych pracy zaliczeniowych przygotowywanych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. B. Carroll: Writing for Digital Media. Routledge, New York London 2010.
2. R. Dilenschneider: The AMA Handbook of Public Relations. AMACOM, New York… 2010.
3. D. Newsom, J. Haynes: Public Relations Writing: Form & Style. Wadsworth Publishing, Australia… 2010.
4. J. Olędzki: Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze. OW ASPRA-JR, Warszawa 2009.
5. D. Philips, P. Young: Online Public Relations: A Practical Guide to Developing an Online Strategy in the World of Social Media (PR in Practice). Kogan Page, London 2009.
6. Praca zbiorowa: Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków. ZFPR, Warszawa 2006.
7. D. Treadwell, J. B. Treadwell: Public Relations Writing. Principles in Practice. Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi 2005.
8. B. Solis, D. Breakenridge: Putting the Public Back in Public Relations: How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR. Pearson Education, Upper Saddle River 2009.
9. D. Wilcox: Public Relations Writing and Media Techniques, Allyn & Bacon. New York 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: