Kompetencje informacyjne 2700-L-API-Z4KI
Znaczenie kompetencji informacyjnych we współczesnym społeczeństwie. Modele i definicje. Kompetencje informacyjne wśród innych kompetencji kluczowych. Model dostępu do nowych mediów Jana van Dijka. Metody i narzędzia badawcze. Kształcenie kompetencji informacyjnych. Kompetencje informacyjne w świetle relacyjnej teorii kultury.
Praca projektowa w grupach - badania kompetencji informacyjnych lub projekt edukacyjny. Realizowane działania:
- prace koncepcyjne,
- przegląd literatury,
- metodologia i opracowanie narzędzi badawczych,
- prezentacja wyników,
- prezentacja wniosków,
- opracowanie raportu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna definicje i historyczny rozwój koncepcji kompetencji informacyjnych w perspektywie bibliologii i informatologii oraz nauk społecznych,
- rozumie wagę posiadania i rozwijania kompetencji informacyjnych w społeczeństwie wiedzy,
- potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie dotyczące kompetencji informacyjnych wybranej grupy,
- potrafi przeanalizować wyniki i wyciągnąć wnioski dotyczące stanu kompetencji informacyjnych danej grupy oraz potencjalnych potrzeb edukacyjnych,
- jest gotów do działań w zakresie kształcenia i/lub sprawdzania poziomu kompetencji informacyjnych użytkowników, pracując w zespole.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach (dopuszczona 1 nieobecność), udział w zajęciach, realizacja projektu w pracy grupowej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Big 6 skills model: www.big6.com
edukacjamedialna.edu.pl
ACRL Framework: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework
ALA, Information literacy: https://literacy.ala.org/information-literacy/
CILIP definition: https://infolit.org.uk/definitions-models/
SCONUL Working Group on Information Literacy, The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: Core Model for Higher Education, 2011 https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf
Sample A., Historical development of definitions of information literacy: A literature review of selected resources. “The Journal of Academic Librarianship” 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: