Informacja specjalistyczna - zdrowie 2700-L-API-Z4IS-Z
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy i umiejętności wyszukiwania, oceny oraz przetwarzania informacji w zakresie informacji o zdrowiu i naukach o zdrowiu. W ramach zajęć zostaną omówione najważniejsze źródła o zasięgu krajowym jak i międzynarodowym, w podziale na:
- dane i informacje z obszaru zdrowia publicznego (statystyka zdrowotna),
- źródła informacji naukowej w naukach o zdrowiu; podstawy terminologiczne,
- źródła o charakterze promocji zdrowia i informacji publicznej, tworzone przez podmioty publiczne i niepubliczne dla użytkowników nieprofesjonalnych,
- jakość informacji o zdrowiu w mediach społecznościowych.
Przedstawione zostaną zdrowotne kompetencje informacyjne oraz zasady i narzędzia oceny wiarygodności źródeł informacji o zdrowiu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- posiada wiedzę o najważniejszych typach i przykładach źródeł w zdrowiu publicznym (statystyce zdrowotnej), naukach o zdrowiu oraz promocji zdrowia,
- zna koncepcję zdrowotnych kompetencji informacyjnych,
- potrafi wyszukiwać dane z zakresu zdrowia publicznego,
- potrafi ocenić jakość źródła o charakterze promocji zdrowia,
- potrafi ocenić wiarygodność źródeł informacji zdrowotnej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
elementy wykładu,
dyskusja,
praca indywidualna (w tym praca na zajęciach i praca na zaliczenie),
praca zespołowa.
Kryteria oceniania:
Obecność na zajęciach (dopuszczona 1 nieobecność),
praca własna (w trakcie zajęć oraz praca na zaliczenie),
praca w grupach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Portale: ONZ, WHO, UE.
ICNP: https://www.icn.ch/what-we-do/projects/ehealth-icnp/about-icnp
NLM: http://www.nlm.nih.gov
HON Code: https://www.hon.ch
DISCERN: http://www.discern.org.uk/index.php
Dobrogowska-Schlebusch E., Niedźwiedzka B., Nowak-Bończa M., (2014), Badanie publicznych portali i serwisów internetowych w celu w skazania najlepszych praktyk w zakresie dostarczania informacji o zdrowiu i leczeniu - wstępne wyniki badań. W: Czas przemian - czas wyzwań. Rola bibliotek i ośrodków informacji naukowej w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka. Warszawa: Wydaw. SBP, 2014, s 257-273.
Dobrogowska-Schlebusch E., Niedźwiedzka B., (2014), Narzędzie Ewaluacji Serwisów Internetowych o Zdrowiu – wstępna faza konstrukcji oraz charakterystyka trudności metodologicznych związanych z tworzeniem instrumentu do oceny jakości internetowych zasobów informacji o tematyce zdrowotnej. „Zagadnienia Informacji Naukowej” 54(2):110-134.
Krzesaj M., (2015), Ocena jakości informacji dotyczących zdrowia na stronach WWW. „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 44(4):311-320. (dostępny na icm.edu.pl)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: