Podstawy kontroli słownictwa 2700-L-API-Z2PKS
Celem zajęć jest zrozumienie roli, funkcji oraz podstaw projektowania wybranych narzędzi kontroli słownictwa takich jak listy, kartoteki wzorcowe (Library of Congress, Biblioteka Narodowa) i tezaurusy. Zostanie zaprezentowana terminologia specjalistyczna, sposoby korzystania z tych narzędzi i ich tworzenia z wykorzystaniem wybranych norm. Ponadto podczas kursu zostaną omówione podstawy indeksowania zasobów informacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna terminologię specjalistyczną w zakresie narzędzi i systemów kontroli słownictwa (K_W03).
- zna procedury indeksowania, zasady i narzędzia kontroli słownictwa służące optymalizacji dostępu do zasobów informacyjnych (K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi stosować terminologię z zakresu kontroli słownictwa do interpretacji i rozwiązania danego problemu badawczego, związanego z usprawnianiem dostępu do zasobów informacyjnych (K_U01).
- potrafi wskazać i wykorzystać narzędzia kontroli słownictwa dla stworzenia charakterystyki dokumentu i/lub znalezienia relewantnego obiektu informacyjnego (K_U03).
INNE KOMPETENCJE:
- jest zdolny do krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie indeksowania zasobów informacyjnych (K_K01).
Kryteria oceniania
1) Obecność na zajęciach:
a) wszystkich - 25%;
b) jedna nieobecność - 20%;
c) dwie nieobecności - 15%;
d) powyżej - 0%.
2) Stworzenie tezaurusa - do 75%.
Oceny końcowe:
5: 91-100%
4,5: 81-90%
4: 71-80%
3,5: 61-70%
3: 50-60%
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. ANSI/NISO Z39.19-2005 (R2010). Guidelines for the Construction, Format, and Management of Monolingual Controlled Vocabularies. WWW: https://groups.niso.org/apps/group_public/download.php/12591/z39-19-2005r2010.pdf
2. Bojar Bożenna (red.): Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych. Warszawa 2002.
3. Broughton Vanda: Essential thesaurus construction. London 2006.
4. Rosenfeld Louis, Morville Peter. Arang Jorge: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Gliwice 2017.
5. Woźniak-Kasperek Jadwiga: Podstawy budowy tezaurusa. Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: