Nauka o informacji 2700-L-API-Z1NOI
W trakcie wykładów omawiane są następujące zagadnienia:
1. Geneza i czynniki wpływające na rozwój nauki o informacji.
2. Definiowanie agendy badawczej nauki o informacji
4. Główne pojęcia i kategorie badawcze nauki o informacji
5. Modele i obszary badań oraz typy problemów badawczych
6. Kierunki badań we współczesnej nauce o informacji
7. Architektura informacji jako obszar badań nauki o informacji
W trakcie ćwiczeń poruszane będą następujące tematy:
1. Społeczeństwo informacyjne - czym jest, jak powstało, jak wygląda
2. Rola danych we współczesnym społeczeństwie
3. Tekst naukowy jako gatunek - jak się nim posługiwać
4. Dziedzinowe słowniki i encyklopedie dla badaczy informacji
5. Informacja w naszym życiu, czyli pola badawcze nauki o informacji z innej perspektywy
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. W szczególności, studenci będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym architektura przestrzeni informacyjnych. W trakcie wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia: W trakcie ćwiczeń poruszane będą następujące tematy: |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. W szczególności, studenci będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym architektura przestrzeni informacyjnych. W trakcie wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia: W trakcie ćwiczeń poruszane będą następujące tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Absolwent zna i rozumie:
- podstawową terminologię ogólną i specjalistyczną w zakresie bibliologii i informatologii (K_W02)
UMIEJĘTNOŚCI:
Absolwent potrafi:
- zastosować adekwatne metody badań z obszaru bibliologii i informatologii do rozwiązania problemu badawczego (K_U01)
- identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze w odniesieniu do teorii właściwych dla bibliologii i informatologii (K_U03)
- stosować terminologię specjalistyczną z obszaru bibliologii i informatologii do interpretacji i rozwiązania danego problemu badawczego (K_U01)
KOMPETENCJE:
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych w obszarze bibliologii i informatologii (K_K01)
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin
Ćwiczenia: aktywność, praca pisemna
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wykład:
Babik, W. (red.): Nauka o informacji. Warszawa, Wydaw. SBP 2016 (wybrane fragmenty)
Dembowska, M.: Nauka o informacji naukowej (informatologia). Organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa: IINTE 1991 (wybrane fragmenty)
Sapa, R.: Metodologia badań obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Sosińska-Kalata, B.: Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne 2013 vol. 51 nr 2 s. 9-41
Sosińska-Kalata, B. Kierunki rozwoju współczesnej informatologii. FBM 2017 vol. 10nr 2, 25-46; dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/333809635_Kierunki_rozwoju_wspolczesnej_informatologii
Sosińska-Kalata, B., Chuchro, E. (red): Nauka o informacji w okresie zmian. SBP, Warszawa 2013.
Rubin, Richard. E.: Foundations of library and information science. Neal Schuman Publishers, New York 2010.
Ćwiczenia:
Białobłocki, T., Moroz, J., Zacher, W. L., & Nowina-Konopka, M. (2006). Społeczeństwo inform@cyjne: istota, rozwój, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
DESI (b.d.). Digital Economy and Society Index. https://digital-agenda-
data.eu/datasets/desi/visualizations
EASE (2018). Wskazówki EASE (European Association of Science Editors) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim. European Science Editing, 44(4):e1-e16. doi:10.20316/ESE.2018.44.e1
GUS (2022). Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2021. Warszawa, Szczecin: GUS. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,1,15.html#
Kęsy, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości. Dydaktyka informatyki, 6, 74-92.
Koćwin, L. (2019). Wyzwania i problemy kreacji społeczeństwa informacyjnego w Polsce. W: J. Kędzior (red.), Praktyki komunikacyjne (s. 97-123). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Maćkiewicz, J. (1996). Jak pisać teksty naukowe?. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Siuda, P. & Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa, PWN
Śledziewska, K. & Włoch, R. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: