Metadane I 2700-L-API-Z1M1
Przegląd głównych tendencji w zakresie unifikacji reguł opisu formalnego dokumentów i podstawowych standardów w zakresie ich opracowania. Jednym z celów zajęć jest omówienie zmian w zasadach opisu, które dokonują się pod wpływem cyfrowej rewolucji, w tym wzrastającej roli dokumentów elektronicznych. W trakcie zajęć laboratoryjnych główny nacisk zostanie położony na standard Dublin Core oraz MARC 21.
Problematyka zajęć:
• Charakterystyka głównych tendencji w zakresie unifikacji zasad opisu dokumentów.
• Pojęcie metadanych. Wykorzystanie metadanych w opisie dokumentów.
• Konsolidacja zasad opisu bibliograficznego.
• MARC 21 versus Dublin Core.
• Tworzenie metadanych (ćwiczenia praktyczne).
Inne problemy poruszane podczas zajęć:
• Rola i znaczenie metadanych
• Standardy metadanych i ich klasyfikacja
• Słowniki kontrolowane
• Interoperacyjność metadanych
W trakcie laboratoriów Studenci uczą się identyfikować metadane, wykorzystując rozmaite narzędzia oraz ćwiczą umiejętność sporządzania metadanych dla dokumentów tradycyjnych i cyfrowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- metody analizy i interpretacji różnych rodzajów zasobów informacyjnych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii
- procedury oraz narzędzia umożliwiające zapewnienie dostępu do zasobów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia i/lub korzystania z metadanych dokumentu
Absolwent potrafi:
- opracować poprawnie metadane dla różnych typów dokumentów
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie korzystania ze źródeł informacji
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu (laboratoria):
Obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność). Każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność Student zalicza.
Niezbędne jest bieżące przygotowanie prac pisemnych lub wypełnianie testów przygotowanych przez prowadzącego.
W semestrze odbędą się kolokwia, które będą podsumowywały pewną partię zajęć. Suma ocen uzyskanych w ramach kolokwiów, aktywność na zajęciach (oceniana plusami) oraz ocena prac pisemnych (przygotowanych przez Studentów rekordów), składają się na końcową ocenę z przedmiotu.
Wykład kończy się egzaminem. Do egzaminu student może podejść jeśli zaliczył zajęcia laboratoryjne (zaliczenie na ocenę).
Egzamin jest przeprowadzany w terminie sesji. Osoby, które nie zaliczyły przedmiotu (egzaminu) w sesji i uzyskały ocenę negatywną, mogą podejść do egzaminu ponownie w terminie sesji poprawkowej.
Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Obejmuje zagadnienia poruszane podczas wykładów i laboratoriów.
Część teoretyczna:
a. Pojęcie metadanych (definicje), typologia metadanych, funkcje metadanych.
b. Format MARC 21 i Dublin Core.
Część praktyczna
Przygotowanie rekordu w Dublin Core (15 elementów)
Laboratoria: Zaliczenie na ocenę.
Wykład: Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Przykładowa literatura:
Bednarek G., Wróbel A., Metadane a proces ciągłej digitalizacji obiektów bibliotecznych, dostęp: http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=101140.
Dublin Core Metadata Element Set: Version 1.1: Reference Description. Tł. M. Nahotko, dostęp: http://ebib.oss.wroc.pl/standard/dc.html.
Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla książki, opr. zespół pod red. M. Rowińskiej i I. Wiśniewskiej. Warszawa 2017, dostęp: https://centrum.nukat.edu.pl/images/files/instrukcje_procedury/MARC_21/MARC21ksiazka_nowe_wydanie_2017.pdf.
Karecka L. [i in.], Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych, dostęp: http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf.
Nahotko M., Metadane: sposób na uporządkowanie internetu. Kraków 2004.
Malak P., Osińska V., Bednarek – Michalska B., Jakość wybranych elementów metadanych stosowanych w polskich bibliotekach i repozytoriach cyfrowych, dostęp: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4712/01_06_Malak_Osinska_Bednarek.pdf?sequence=1.
Pacek J., Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym. Warszawa 2010, dostęp: http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=767.
PN-ISO 15836:2006 Zestaw elementów metadanych Dublin Core.
Słownik terminologii metadanych (Dostęp: http://skryba.inib.uj.edu.pl/~nahotko/metadane/slownik.htm).
Wróbel A., opracowanie dokumentów w bibliotece cyfrowej e-bUW, dostęp: http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=93183.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: