Zarządzanie informacją
2700-L-API-D5ZI
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi pojęciami, koncepcjami, modelami oraz narzędziami zarządzania informacją i wiedzą. Przedmiot ma na celu przedstawienie studentom problematyki zarządzania informacją i wiedzą we współczesnych organizacjach. Omawiane są podstawowe elementy procesu zarządzania wiedzą (lokalizowanie, rozwijanie, pozyskiwanie, zachowywanie oraz stosowanie wiedzy).
W cyklu 2023Z:
Wykład 1) Wprowadzenie do zarządzania informacją i wiedzą. Definicje. Geneza. Pojęcia podstawowe. 2) Wdrażanie zarządzania informacją i wiedzą w środowisku organizacyjnym 3) Zarządzanie informacją a zarządzanie organizacją 4) Zarządzanie informacją w środowisku społecznym. Społeczności i dzielenie się wiedzą. Komunikacja w miejscu pracy 5) Zasoby wiedzy jawnej 6) Metody przechwytywania wiedzy Ćwiczenia 1/2) Zarządzanie informacją w organizacjach /Informacja / wiedza / komunikacja 3) Zarządzanie informacją w nauce (Unia Europejska) 4) Uwarunkowania kulturowe a zarządzanie informacją 5) Corporate Social Responsibility [Społeczna odpowiedzialność biznesu] 6) Personal Information Management (PIM) / dzielenie się informacją i wiedzą
|
W cyklu 2024Z:
Wykład 1) Wprowadzenie do zarządzania informacją i wiedzą. Definicje. Geneza. Pojęcia podstawowe. 2) Wdrażanie zarządzania informacją i wiedzą w środowisku organizacyjnym 3) Zarządzanie informacją a zarządzanie organizacją 4) Zarządzanie informacją w środowisku społecznym. Społeczności i dzielenie się wiedzą. Komunikacja w miejscu pracy 5) Zasoby wiedzy jawnej 6) Metody przechwytywania wiedzy Ćwiczenia 1/2) Zarządzanie informacją w organizacjach /Informacja / wiedza / komunikacja 3) Zarządzanie informacją w nauce (Unia Europejska) 4) Uwarunkowania kulturowe a zarządzanie informacją 5) Corporate Social Responsibility [Społeczna odpowiedzialność biznesu] 6) Personal Information Management (PIM) / dzielenie się informacją i wiedzą
|
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych założeń teoretycznych oraz praktyk w zakresie zarządzania informacją i wiedzą.
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu teorie i metody zarządzania oraz organizacji informacji i wiedzy;
- podstawową terminologię ogólną i specjalistyczną w zakresie zarządzania informacją;
- procesy zarządzania zasobami informacyjnymi oraz oceny ich jakości;
- metodykę zarządzania wiedzą w projektach;
Absolwent potrafi:
- zastosować adekwatne metody do rozwiązania problemu badawczego z zakresu zarządzania informacją - identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze z zakresu zarządzania informacją;
- analizować realizację procesów zarządzania informacją i wiedzą w różnych typach podmiotów;
Absolwent jest gotów do:
- doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania informacją
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: konwersatorium, analiza przypadków, burza mózgów
Zaliczenie na podstawie wykonywanych zadań na zajęciach
Wykład: egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Literatura
D. Jemielniak, A. Koźmiński, Zarządzanie wiedzą, Wolters Kluwer
M. Trocki (red.), Zarządzanie wiedzą w projektach
W cyklu 2023Z:
Wykład - literatura podstawowa K. Materska: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP 2007 (wybrane rozdziały) Podstawy zarządzania informacją. Pod red. J. Czekaja. Kraków: Wydaw. UE w Krakowie 2012 (wybrane rozdziały) W. Roman Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wydaw. UMK 2012 (wybrane rozdziały) M. Świgoń: Dzielenie się informacją i wiedzą. Olsztyn: Wydaw. UWM 2015 (wybrane rozdziały) M. Świgoń: Zarządzanie wiedzą i informacją. Olsztyn: Wydaw. UWM 2012 (wybrane rozdziały) Zarządzanie informacją. Pod red. W. Babika. Warszawa: Wydaw. SBP 2019 (wybrane rozdziały) Ćwiczenia - literatura podstawowa B. Gawin (2015). Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami workflow. Warszawa: PWN. T. Oleksyn (red.) (2018). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer. W.K. Roman (2012). Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wyd. Naukowe UMK. J. Stankiewicz (red.) (2008). Wiedza - innowacyjność - zmiana. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. J. Unold (2015). Zarządzanie informacją w cyberprzestrzeni. Warszawa: PWN. P. Wachowiak (red.) (2008). Kulturowe i kadrowe problemy internacjonalizacji przedsiębiorstw. Warszawa: SGH.
Lista lektur do poszczególnych tematów podawana jest na zajęciach.
|
W cyklu 2024Z:
Wykład - literatura podstawowa K. Materska: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP 2007 (wybrane rozdziały) Podstawy zarządzania informacją. Pod red. J. Czekaja. Kraków: Wydaw. UE w Krakowie 2012 (wybrane rozdziały) W. Roman Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wydaw. UMK 2012 (wybrane rozdziały) M. Świgoń: Dzielenie się informacją i wiedzą. Olsztyn: Wydaw. UWM 2015 (wybrane rozdziały) M. Świgoń: Zarządzanie wiedzą i informacją. Olsztyn: Wydaw. UWM 2012 (wybrane rozdziały) Zarządzanie informacją. Pod red. W. Babika. Warszawa: Wydaw. SBP 2019 (wybrane rozdziały) Ćwiczenia - literatura podstawowa B. Gawin (2015). Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami workflow. Warszawa: PWN. T. Oleksyn (red.) (2018). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer. W.K. Roman (2012). Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wyd. Naukowe UMK. J. Stankiewicz (red.) (2008). Wiedza - innowacyjność - zmiana. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. J. Unold (2015). Zarządzanie informacją w cyberprzestrzeni. Warszawa: PWN. P. Wachowiak (red.) (2008). Kulturowe i kadrowe problemy internacjonalizacji przedsiębiorstw. Warszawa: SGH.
Lista lektur do poszczególnych tematów podawana jest na zajęciach.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: