Wprowadzenie do GLAM 2700-L-API-D3WDG
W trakcie zajęć przybliżona zostanie specyfika działalności wybranych instytucji kultury w Polsce i na świecie (historycznie i współcześnie). Konwersatorium ma na celu analizę działalności, specyfiki, problemów i miejsca w środowisku cyfrowym wybranych instytucji kultury (publicznych i niepublicznych). Instytucje te będą omawiane w kontekście idei GLAM, czyli propagowania szerokiego i otwartego dostępu do dóbr kultury przez galerie, biblioteki, archiwa i muzea.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat działalności instytucji sektora GLAM, zasobów informacyjnych oraz narzędzi wykorzystywanych w celu ich dostarczenia do zróżnicowanego otoczenia społecznego, student ma wiedzę na temat działań podejmowanych w instytucjach GLAM. Posiada umiejętności w zakresie zdobywania i analizowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł, odnoszących się do szeroko rozumianej problematyki tzw. otwartego dostępu w instytucjach kultury. Ma świadomość ważności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi współdziałać i pracować w grupie, zarówno w czasie zajęć jak i poza nimi podczas przygotowywania projektów, przyjmując w niej różne role, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami udostępniania zbiorów.
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach, prezentacje multimedialne, projekt zaliczeniowy.
Literatura
Bendyk E., Efekt bilbargo, „Polityka” 2018, nr 35, s. 86–88. Diedzic L., „Muzeum wyobraźni” Andrè Malraux. Idea i praxis, „Studia Muzealno-Historyczne” 2013, t. 5, s. 219–233.
Buchner A. Janus A., Kawęcka D., Zaniewska K.: Otwartość w instytucjach kultury. Raport z badań. Warszawa, 2015 https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/287/open%20glam%20raport%20net.pdf?sequence=3
Centrum Cyfrowe Projekt: Polska. Badania otwartości w sektorze GLAM https://otwartakultura.org/
Centrum CyfroweProjekt: Polska. Otwarte Zabytki [online]. https://centrumcyfrowe.pl/projekty/otwarte-zabytki/
Handerek J., Sztuka w muzeum wyobraźni, „Estetyka i Krytyka” 2011, nr 21, s. 61–65.
Hedstrom M., King J.L., On the LAM: Library, Archive, and Museum Collections in the Creation and Maintenance of Knowledge Communities, Paris 2003.
Idziak W., Współczesne tendencje w muzealnictwie, [online], http://muzeoblog.mik.krakow.pl/files/W_Idziak_Wspolczesne_tendencje.pdf.
Mansfield T., Winter Ch., Griffith C., Dockery M., Brown T., Innovation Study: Challenges and Opportunities for Australia’s Galleries, Libraries, Archives and Museums, Australia 2014.
Otwartość w publicznych instytucjach kultury, oprac. J. Hofmokl, A. Tarkowski, K. Śliwowski, Gdańsk 2016.
Szerksznis Ż., Audiowizualne biblioteki cyfrowe w otwartym dostępie do wiedzy – wybrane projekty edukacyjne, [w:] Biblioteka, Książka, Informacja, Internet, red. Z. Osiński, R. Malesa, S. Kotula, Lublin 2015, s. 175-188,.
Popczyk M., Muzeum sztuki – miejsce wizualizacji nowoczesności, „Przestrzenie teorii” 2009, nr 11, s. 25–40.
Zieliński M., Czy jesteś GLAM, „Biuletyn EBIB” 2014, nr 7(152). Żelazińska A, Cywilizacja instagramizacji, „Polityka” 2018, nr 34, s. 64–66
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: