Metadane II 2700-L-API-D2M2
Celem kursu jest opanowanie przez studentów podstawowych zagadnień z zakresu indeksowania różnych typów dokumentów takich jak dokumenty tekstowe i ikonograficzne. Studenci zapoznają się z różnymi podejściami do analizy dokumentu i tezaurusami: UNESCO Thesaurus, Medical Subject Headings, Thesaurus for Graphic Materials oraz narzędziami stworzonymi przez Getty Research Institute: Art & Architecture Thesaurus, The Cultural Objects Name Authority, The Getty Iconography Authority, The Getty Thesaurus of Geographic Names oraz The Union List of Artist Names. Ponadto opisują rzeczowo wybrane dokumenty tekstowe i ikonograficzne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna metody analizy i interpretacji różnych rodzajów zasobów informacyjnych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii (K_W04).
- zna procedury oraz narzędzia umożliwiające zapewnienie dostępu do zasobów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia i/lub korzystania z metadanych dokumentu (K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi opracować poprawnie metadane dla różnych typów dokumentów (K_U03).
INNE KOMPETENCJE:
- jest zdolny do krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie korzystania ze źródeł informacji (K_K01).
Kryteria oceniania
1) Obecność na zajęciach:
a) wszystkich - 25%;
b) jedna nieobecność - 20%;
c) dwie nieobecności - 15%;
d) powyżej - 0%.
2) Test pisemny - do 75%.
Oceny końcowe:
5: 91-100%
4,5: 81-90%
4: 71-80%
3,5: 61-70%
3: 50-60%
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Murtha Baca, Patricia Harpring (eds.): Categories for the Description of Works of Art. 2022. WWW: https://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/cdwa/index.html
2. Murtha Baca et al. (eds.): Metadata Standards Crosswalks. 2022. WWW: https://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intrometadata/crosswalks.html
3. Judit Bar-Ilan, Maayan Zhitomirsky-Geffet, Yitzchak Miller, Snunith Shoham: The effects of background information and social interaction on image tagging. „Journal of the American Society for Information Science and Technology” 2010, 61(5), s. 940–951.
4. Teresa Głowacka: Analiza dokumentu i jego opis przedmiotowy. Warszawa 2003.
5. Koraljka Golub: Automatic subject indexing of text. In ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization. Ed. B. Hjørland. 2019. WWW: https://www.isko.org/cyclo/automatic.
6. Patricia Harpring: Introduction to Controlled Vocabularies: Terminology for Art, Architecture, and Other Cultural Works. Los Angeles 2010. WWW: http://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intro_controlled_vocab/index.html.
7. Birger Hjørland: Indexing: Concepts and Theory. In ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization. Ed. B. Hjørland. 2018. WWW: http://www.isko.org/cyclo/indexing.
8. Birger Hjørland: Subject (of Documents). In ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization. Ed. B. Hjørland. 2016. WWW: http://www.isko.org/cyclo/subject.
9. Pierre De Keyser: Indexing: from thesauri to the Semantic Web. Oxford 2012.
10. PubMed for Librarians: MeSH (Medical Subject Headings). WWW: https://www.youtube.com/watch?v=BpCq8I30ZYY.
11. James Mork, Alan Aronson, Dina Demner-Fushman: 12 years on–Is the NLM medical text indexer still useful and relevant? “Journal of biomedical semantics” 2017, 8(1), 8. WWW: https://jbiomedsem.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s13326-017-0113-5.
12. Paweł Rygiel: Opis rzeczowy dokumentu ikonograficznego – wstęp do problematyki. "Zagadnienia Informacji Naukowej" 2011, nr 2, s. 102-112. WWW: http://bbc.uw.edu.pl/Content/1853/z2011_2_08.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: