Komunikacja korporacyjna 2700-KK-SPKK
Ujęcie teoretyczne
Czym jest komunikacja korporacyjna – teoretyczne określenie ram i zakresu.
Klasyfikacje w oparciu o stosowane rozwiązania w organizacjach. Możliwe zakresy tematyczne oraz potencjalne grupy docelowe.
Miejsce wartości i filozofii jako przedmiotu i podmiotu komunikacji korporacyjnej – rola konieczności, potrzeby, prawdy, interesu, issue w określaniu celów i wyzwań dla działań komunikacyjnych.
Insight, idea, ideologia, trend – miejsce światopoglądu a komunikacja przedsiębiorstwa. Zaangażowanie a neutralność ideologiczna przedsiębiorstwa.
Perspektywa strategiczna i organizacyjna
Miejsce przedsiębiorstwa i korporacji na rynku – ich cechy szczególne w odniesieniu do otoczenia biznesowego i o regulacyjnego. W jaki sposób komunikują się różnego typu przedsiębiorstwa.
W jaki sposób kultura organizacji wpływa na jej sposób komunikacji.
Wiarygodność, reputacja i zaufanie wobec organizacji – w jaki sposób wpływają na sytuacje biznesową przedsiębiorstwa.
Issue Management i Public Engagement jako filozofie działania komunikacji w organizacji.
Jaka jest rola komunikacji korporacyjnej w organizacji – komunikacja korporacyjna jako narzędzie rozwiązywania problemów oraz budowy relacji z otoczeniem.
Perspektywa Taktyczna
Rola wizji w budowaniu przekazu – miejsce kreatywności w tworzeniu przekazu korporacyjnego.
Imperatyw wiedzy i poznania – miejsce wiedzy w przygotowaniu komunikacji.
Klasyczne narzędzia komunikacji korporacyjnej
• Święta Trójca
• Narzędzia reaktywne
• Narzędzia proaktywne
Narzędzia dla zaawansowanych
• Reverse engineering
• Tworzenie flagi
• Wykorzystanie narzędzi biznesowych w komunikacji
Perspektywa Problemowa
Wyzwania komunikacji korporacyjnej na przyszłość – aktywizm, ideologizacja, dysrupcja, rewolucja technologiczna, syndrom NIMB, VUCA.
Praca na case’ach
• Branża spożywcza
• Branża przemysłowa
• Branża finansowa
• Branża technologiczna
Etos pracownika
Etos pracy w komunikacji korporacyjnej w organizacji i agencji PR – kluczowe umiejętności i wartości, które powinny przyświecać specjalistom i account’om w PR korporacyjnym. Jakie cechy osobowe są preferowane i konieczne do wykonywania zawodu.
Etyka w sytuacji pracy z trudnymi tematami korporacyjnymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Znajomość zakresu budowy i zarządzania reputacją przedsiębiorstwa
• Znajomość podstawowej terminologii związanej z komunikacją organizacji oraz różnic między jej rodzajami
• Znajomość sposobów określania grup interesariuszy
• Dotycząca celów, narzędzi i wartości związanych z komunikacją korporacyjną
• Dotycząca różnic w kulturze korporacyjnej i implikacji dla sposobu komunikacji biznesu
• Dotycząca czynników mających pozytywny i negatywny wpływ na reputację przedsiębiorstwa
Umiejętności
• Umiejętność wyboru i wykorzystania narzędzi komunikacyjnych
• Podstawowa umiejętność przygotowywania strategii komunikacji korporacyjnej oraz issue management
• Umiejętność wykorzystania zasobów organizacji jako tematu komunikacji
• Umiejętność budowania komunikacji pozamediowej
• Umiejętność analizy otoczenia biznesowego i regulacyjnego
Inne kompetencje
• Rozumienie potrzeby kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji korporacyjnej
• Rozumienie potrzeby definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.
• Rozumienie wyzwań etycznych związane z pracą w komunikacji korporacyjnej
Kryteria oceniania
Praca własna na zajęciach (100 proc.)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
• Brunswick Review – The Integrity Issue 19/2019
• Communications Director - ‘Seeing in colour: Bringing emotion back to corporate communications’ 03/2019
• Edelman Trust Barometer 2019
• Joep Cornelissen, Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice
• John Doorley, Reputation Management: The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication
• Kończak J. Bylicki P, Marka korporacyjna i jej komunikacja, Public Dialog, Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: