Visual literacy: how to read a photography 2700-ERASMUS-VLHR
Określenie visual literacy używane jest w języku polskim jako „wizualny alfabetyzm” i oznacza umiejętność „czytania”, interpretowania i rozumienia informacji prezentowanych w formie obrazowej oraz jednocześnie zdolność do przedstawiania informacji jako przekazu wizualnego. Ważnym aspektem zjawiska jest także fakt, że umiejętność ta zwiera w sobie społeczne odczytywanie znaczenia obrazów. Oznacza to, że te same przekazy wizualne mogą być odmiennie odczytywane lub niezrozumiałe w obszarach kulturowych różnych od autora lub źródła przekazu.
Istnieją jednak tzw. obrazy ikoniczne, które w sposób teoretycznie uniwersalny prezentują fakty i wydarzenia. Jako zdjęcia symboliczne powinny być powszechnie znane i rozumiane.
Głównym celem zajęć jest zaprezentowanie najważniejszych fotografii dziennikarskich dokumentujących historycznie istotne wydarzenia polityczne i społeczne oraz współczesne obrazy pokazujące i jednocześnie charakteryzujące codzienną i niecodzienną rzeczywistość. Ważną częścią zajęć jest poznanie sposobów interpretowania fotografii, więc czytania jej zarówno w szerokim kontekście, jak i indywidualnej perspektywie. Celem jest więc nabycie umiejętności szczegółowego odczytania treści obrazu.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student opisuje i interpretuje fotograficzne przekazy wizualne. W tym celu posiada następujące kompetencje:
Wiedza:
• posiada wiedzę czym jest fotografia dziennikarska,
• potrafi określić czym jest zdjęcie ikoniczne,
• zna kolejne etapy interpretacji fotografii,
• zna i rozumie symboliczne przekazy ukazujące historyczne wydarzenia.
Umiejętności:
• potrafi dokonać samodzielnej analizy treści zdjęcia,
• potrafi odczytać funkcję przekazu fotograficznego,
• posiada umiejętność opisania wybranych pojęć za pomocą fotografii.
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia przedmiotu należy wykonać samodzielną interpretację wybranej fotografii zgodnie z omówionymi kryteriami. Na ocenę końcową wpływają obecności (maksymalnie dwie mogą ją podwyższyć), a także aktywność podczas zajęć.
Literatura
Barrett, T. (2000). Criticizing Photographs: An Introduction to Understanding Images. NY: McGraw-Hill Humanities.
Elkins, J. (red.), (2009): Visual Literacy, Taylor&Francis, N.Y.
Fairclough, N. & Wodak, R. (1997). Critical discourse analysis. In. van Dijk, T. A. (Ed.), Discourse as social interaction (pp. 258–284). London: SAGE.
Mitchell, W.J.T. (2005). What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago: University of Chicago Press.
Rose, G. (2012). Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials (3rd ed.). London: Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: