- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Film jako źródło wiedzy o świecie 2700-D-FJZWOS-OG
We współczesnym świecie nazywanym często „cywilizacją obrazkową” film odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu wiedzy społeczeństwa o teraźniejszości i przeszłości. Jednocześnie umiejętność odbioru często ogranicza się do bezrefleksyjnie traktowanej warstwy fabularnej i estetyczno-rozrywkowej. Jak stwierdza Jerzy Płażewski „analfabetyzm filmowy jest daleko powszechniejszy od alfabetyzmu tout court, choć trudniej go dostrzec. Nie przejawia się bowiem w zaniechaniu konsumpcji. Raczej przeciwnie – w konsumpcji nadmiernej i bezkrytycznej. Konwersatorium ma uczyć umiejętności krytycznej analizy różnorodnych gatunków produkcji filmowych pod kątem wiedzy o świecie. Tematyka zajęć obejmie wybrane zagadnienia z przeszłości i teraźniejszości nie tylko z problematyki politycznej, ale też społecznej (w tym też obyczajowej), gospodarczej. W wyborze tych zagadnień główne kryterium stanowić będzie znaczenie poszczególnych zjawisk w tworzeniu podstaw dzisiejszego świata, w tym także stereotypów i opinii deformujących jego obraz. Konfrontacja przekazu filmowego z wynikami najnowszych badań naukowych posłuży także do refleksji nad specyfiką dziejów i cywilizacji kontynentu, a także do poznania niektórych aspektów historii filmu i problematyki filmoznawczej. Zjawiska prezentowane na zajęciach będą miały charakter problemowy, przekrojowy, według terminologii Fernanda Braudela „strukturalny”, a więc z naciskiem na kategorię ”długiego trwania”, z uwzględnieniem kontrowersyjnych kwestii i historiograficznych sporów, a także spraw związanych z przeszłością stanowiących właśnie temat publicznej dyskusji. Zestaw tematów i ich kolejność nie są więc definitywnie ustalone, grupa uczestników może zgłosić swoje propozycje. Formuła zajęć jest otwarta, polega przede wszystkim na aktywności uczestników i dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Zna podstawy języka filmowego i etapy jego rozwoju
2. Jest w stanie opisać na podstawie wybranych przykładów zjawiska „długiego trwania” w dziejach świata
3. Dysponuje podstawową wiedzą na temat dziejów kinematografii
4. Zna podstawowe przyczyny zróżnicowania rozwoju cywilizacyjnego różnych części świata w długiej perspektywie chronologicznej (z uwzględnieniem poglądów różnorodnych badaczy)
Umiejętności
1. Posiada pogłębione umiejętności badawcze , obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów ,
2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania , z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Inne kompetencje
1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2. Lepiej rozumie otaczającą nas rzeczywistość i związki teraźniejszości z przeszłością
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (max. 1 nieobecność) i aktywność
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005
• J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008
• Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005
• A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 2000
• M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000
• M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997
• Historia Europy, pod. red. A. Mączaka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1997
• N. Davies, Europa, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999
• N. Davies, Europa między Wschodem a Zachodem, PWN, Kraków 2007
• P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
• A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000
• R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
• D.J. Boorstin, Odkrywcy. Dzieje ludzkich odkryć i wynalazków, Książka i Wiedza, Warszawa 2000
• D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999
• A. Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980
• H. Samsonowicz, Północ-Południe, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• K. Sójka-Zielińska, Drogi i bezdroża prawa, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000
• J. Baszkiewicz, Władza, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• J. Żarnowski, Społeczeństwa XX wieku, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005
• M. Howard, Wojna w dziejach Europy, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: