Biblioteki polskie pod zaborami 2700-BPPZ-OG
Stan i problematyka badań nad historią bibliotek w Polsce w XIX w. Sytuacja bibliotek w poszczególnych zaborach. Rodzaje bibliotek, ich funkcje i rola. Różne statusy prawne bibliotek rodowych, ordynackich i fundacyjnych. Sposoby gromadzenia zbiorów. Różne nurty zbieractwa. Ogólna charakterystyka wybranych bibliotek o największym znaczeniu dla kultury polskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
podstawowe problemy funkcjonowania bibliotek na terenach polskich w XIX w. Zna podstawy teoretyczne niezbędne do oceny roli i funkcji różnego typu bibliotek zakładanych podczas zaborów.
Absolwent potrafi:
interpretować i analizować dokumenty z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia znaczenia bibliotek powstałych pod zaborami, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Absolwent jest gotów do:
współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa narodowego.
Kryteria oceniania
Student otrzyma ocenę końcową na podstawie pracy pisemnej lub kolokwium obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć. Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów. Obecność na zajęciach (dopuszczone co najwyżej trzy nieobecności).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bąbiak G.P., Sobie, ojczyźnie czy potomności… Wybrane problemy mecenatu kulturalnego elit na ziemiach polskich w XIX wieku, Warszawa 2010
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
Kosiński J.A., Biblioteki fundacyjne w świetle przepisów prawnych, „Roczniki Biblioteczne” 1981, R.25, z. 1/ 2, s.29-40
Maleczyńska K., Książki i biblioteki w Polsce okresu zaborów, Wrocław 1992. Mężyński A., Wielkoziemiańskie biblioteki publiczne w Polsce w latach 1772-1918, „Roczniki Biblioteczne” 2002 R. 46, s. 211-242.
Oprócz tego literatura przedmiotu będzie podawana w trakcie zajęć w miarę ich upływu i zgodnie z poruszaną tematyką.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: